افغانستان در قید سه بحران قرار دارد

© Photo / U.S. Armyافغانستان در قید سه بحران قرار دارد
افغانستان در قید سه بحران قرار دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بحران نتیجۀ انتخابات، امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان و شیوع بیماری کرونا افغانستان را به یکی از مهمترین قضایای ملی، منطقوی و جهانی مبدل کرده است.

اسپوتنیک به نقل از ماندگار، انتخابات آن گونه که فکر می شد، به پایان بحران نینجامید و عملا فاز تازه یی از بحران های جدید را با عملکرد کمیسیون های انتخاباتی که در هماهنگی با دسته انتخاباتی ” دولت ساز” عمل کردند، به روی جامعه باز کرد.

حالا همه نتنها نتیجه انتخابات را تقلب آمیز می دانند، بل همان تعداد اندک رای دهنده گان نیز از رفتن شان به پای صندوق های رای پیشمان به نظر می رسند. نتیجۀ انتخابات نه تنها کشور را وارد فاز بحران های فراسایشی و خطرناک ساخته است، بل به ارزش های مثل جمهوریت، انتخابات و دموکراسی نیز نقطه پایان گذاشت.

بحران سیاسی: یک افغانستان و دو رئیس جمهور - اسپوتنیک افغانستان
بحران سیاسی: یک افغانستان و دو رئیس جمهور

افغانستان حالا در باتلاقی از فجایع سیاسی و اجتماعی فرو رفته و امیدی برای فرداهای روشن و شکوهمند به چشم نمی خورد. وقتی رهبران تیم غاصب تحمل شنیدن چند سخن انتقاد آمیز را نداشته باشند و هنوز بر کرسی های قدرت جلوس نکرده، افراد را به نهاد های عدلی و قضایی به اتهام کامنت های فیسبوکی معرفی کنند، بدون شک آینده چنین رهبرانی بسیار خطرناک و غیرقابل پیشبینی است.

نخستین موضوع مورد بحث در فضای فعلی سیاسی کشور حل مشکل انتخابات به هر طریق ممکن است. بدون ایجاد حکومت مردمی و پاسخگو افغانستان از گردونه دشواری های امروز به سلامت عبور نخواهد کرد.

موضوع بیماری کرونا نیز نگرانی دیگری است که این روزها اذهان عمومی را تحت فشار قرار داده است. با توجه به سطح پایین وضعیت صحی و مراقبت های طبی در افغانستان می توان گفت که شیوع آن به یک فاجعه بزرگ انسانی تبدیل خواهد شد. کشورهای دیگر اقدام های پیش گیرانه زیادی را عملی کرده اند که هنوز بسیاری از آن ها در افغانستان جدی گرفته نشده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала