حکایت از خطرناکترین جنگ های بحری قرن بیست

© Sputnik / Oleg Lastochkin /  مراجعه به بانک تصاویر کشتی تحت البحری
کشتی تحت البحری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشتی های جنگی شوروی با غرق نمودن کشتی های تعرضی آلمان نازی در بزرگترین جنگ جهانی پیروز شد.

به گزارش اسپوتنیک، درست 75 سال قبل، به تاریخ 17 اپریل، کشتی جنگی شوروی با  کشتی ترانسپوت نظامی آلمان نازی به نام "گویا" در بحر روبرو شدند. کشتی شوروی دو راکت ضد کشتی را طرف کشتی المانی پرتاب کرد که بعد از اصابت کشتی آلمانی کاملا منفجر گردید و از جمله 7000 سرباز و افسر، فقط 185 تن آنها از مرگ نجات یافتند.

حمله شبانه کشتی های جنگی روسیه

در نیمه دوم اپریل سال ، یک کشتی تحت البحری دیزلی برقی L-3 از نوع لنینس، تحت قومانده جگرن ولادیمیر کونوالوف، روزها در آب های بالتیک گزمه می کردند. این کشتی تحت البحری حین خروج از خلیج Danzig که وظیفه گزمه را به عهده داشت، از طریق این خلیج آلمانی ها سربازان شکست خورده خود را تخلیه می کردند. کشتی ترانسپورتی "گویا" که چهار عملیات را انجام داده بود و تقریباً 20 هزار سرباز و افسر نازی را به قلمرو رایش منتقل کرده بود. شنا پنجم- آخرین شنا برای آن بود.

© Sputnik / Sergey Shimanskiy /  مراجعه به بانک تصاویر Подводная лодка К-21 Северного флота ВМФ СССР
حکایت از خطرناکترین جنگ های بحری قرن بیست - اسپوتنیک افغانستان
Подводная лодка К-21 Северного флота ВМФ СССР

قبل از غروب، به تاریخ 16 اپریل ، L-3 یک کاروان متشکل از سه کشتی ترانسپورتی و دو کشتی محافظ نازی را در شمال فانوس بحیره ریکسفت کشف کرد. کونوالف از طریق دوربین بزرگترین هدف را برای حمله انتخاب نمود. اما کشتی تحت البحری برای تعقیب دشمن مجبور شد به سطح آب ظاهر شود و با سرعت دشمن را تعقیب نماید. کشتی های آلمانی به سرعت پیش رفتند و L-3 با آخرین توان دشمن را تعقیب نمود.

تصادف به افراد بحری شوروی یاری کرد. ساعت 22:30 کشتی آلمانی عوارض پیدا کرد و کشتی Cronenfels به دلیل خرابی انجن نتوانست به شنا ادامه دهد و به همین دلیل تمام کاروان نازی مجبور شد، متوقف شود. در حدود یک ساعت ترمیم آن  برطرف شد. تا این زمان ، L-3 آمادگی لازم برای حمله را گرفت. کونوواف دستور داد که راکت های ضد کشتی را آماده و پرتاب کنند. چند ثانیه بعد دو انفجار شنیده شد. یکی از راکت ها به موتور کشتی "گویا" آلمانی اصابت کرد و دیگری در وسط کشتی منفجر شد. طوری که تمام کشتی روی عرشه سقوط کرد ، شعله آتش و دود به آسمان برخاستند. در جریان چند دقیقه ، این کشتی ترانسپورتی کاملاً غرق شد.

کشتی های امنیتی در پی تعقیب کشتی تحت البحری اتحاد جماهیر شوروی شدند ، اما L-3 از تعقیب فرار کرد و با موفقیت به پایگاه بازگشت. آلمانی ها متحمل خسارات عظیمی شدند: از جمله هفت هزار سرباز موجود در "گویا"، فقط 185 نفر نجات یافتند. جگرن ولادیمیر کونوالوف، در پیروزی این عملیات، لقب قهرمان اتحاد جماهیر شوروی را دریافت کرد.

© Sputnik / Evgeniy Khaldei /  مراجعه به بانک تصاویر Оружейные мастера гвардейского авиаполка готовят торпеды к самолетам перед вылетом
حکایت از خطرناکترین جنگ های بحری قرن بیست - اسپوتنیک افغانستان
Оружейные мастера гвардейского авиаполка готовят торпеды к самолетам перед вылетом

اژدر "برای میهن"

مشهورترین پیروزی قوای بحری شوروی در طول جنگ بزرگ میهنی، حمله موفقیت آمیز بر کشتی ترانسپورتی نظامی آلمانی ویلهلم گوستلوف توسط خدمه C-13 به قوماندانی جگرن الکساندر مارینسکو در 30 جنوری 1945 بود. حدود شش و نیم هزار نفر از جمله حدود 1300 دریانورد کشتی تحت البحری نابود گردید. کریگسارمین هرگز تا پایان جنگ از این ضربه بهبود نیافت.

"ویلیام گوستلوف" صدمات شدیدی متحمل شد و پس از حدود یک ساعت غرق شد. فقط 2500 نفر جان به سلامت بردند. بیشتر کشته شدگان ، پناهجویان غیرنظامی بودند، به همین دلیل برخی از مورخان غربی ، مارینسکو را جنایتکار جنگ می نامند. با این حال ، افسر اتحاد جماهیر شوروی هیچ یک از قوانین جنگ را نقض نکرد.

بعضی اوقات یک حمله موفق راکت بحری می تواند به طور جدی بر پروسه تمام جنگ تأثیر بگذارد، که تحت البحری های بحیره سیاه در خزان سال 1941 آن را اثبات کردند.

در تاریخ 29 سپتامبر، کاپیتان-ستوان الكساندر دویاتكو، كه قوماندان کشتی تحت البحری Shch-211 بود ، یك كاروان بحری دشمن را کشف کرد كه از رودخانه كنستانتا به ایتالیا در سواحل بلغاریا در حال شنا بود. این افسر تصمیم به حمله به کشتی سرب - تانکر سوپرا سوپر ایتالیا با بار شش هزار تن نفت را گرفت. نیروهای بحری قبلاً سه راکت ضد کشتی را برای فیر آماده کرده بودند.

و در شب 5 نوامبر 1941 ، خدمه کشتی تحت البحری Shch-214 تحت قومانده سروان-ستوان ولادیمیر ولاسوف خود را متمایز کردند. او یکی دیگر از نفتکش های ایتالیایی، تورسلو را با سه و نیم هزار تن نفت هدف قرار داد. یک پرتاب از فاصله (740 متر) کافی بود. در جریان یک ماه، ایتالیا فاشیست دو یا پنج تانکر حمل سوخت از رومانیا را از دست داد.

اقدامات موفق کشتی های تحت البحری اتحاد جماهیر شوروی، روم را وادار کرد تا اواسط ماه می 1942 از تحویل سوخت رومانیا برای کشتی های خود امتناع ورزد. تمام کشتی های ایتالیایی لنگر انداخته و بحیره مدیترانه را تسلیم انگلیسها کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала