نیویورک تایمز: بخشی از نیروهای سیا از افغانستان بیرون می‌شوند

© AFP 2023 / Saul Loebنیویورک تایمز: بخشی از نیروهای سیا از افغانستان بیرون می‌شوند
نیویورک تایمز: بخشی از نیروهای سیا از افغانستان بیرون می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا به دنبال تلاش برای برقراری صلح و کاهش خشونت بخشی از نیروهای اطلاعاتی خود را از افغانستان بیرون می‌کند.
کار قطعات خاص امنیت ملی افغانستان زیر نظر سازمان سیا بدون آگاهی دولت - اسپوتنیک افغانستان
کار قطعات خاص امنیت ملی افغانستان زیر نظر سازمان سیا بدون آگاهی دولت

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از چند مقام ارشد امریکایی نوشت: واشنگتن به دنبال تلاش برای برقراری صلح و کاهش خشونت بخشی از نیروهای اطلاعاتی خود را از افغانستان بیرون می‌کند.

براساس این گزارش، رهبران طالبان در حین مذاکرات خواهان کاهش نیروهای اطلاعاتی امریکا همزمان با بیرون کردن نظامیان این کشور شده بودند، موضوعی که تاکنون واشنگتن در مقابل آن مقاومت کرده بود. 

این روزنامه امریکایی با بیان اینکه نیروهای سازمان جاسوسی امریکا (سیا) بیشترین حضور را در بیرون از امریکا در افغانستان دارند، افزود: این در حالی است که پیش از این ترامپ اعلام کرده بود همزمان با کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان، نیروهای اطلاعاتی در این کشور و برای رصد تروریست ها افزایش خواهند یافت.

سازمان سیا که در نقاط مختلف افغانستان فعالیت می‌کند مدعی مشاوره به گروه‌های شبه‌نظامی برای مقابله با القاعده است در حالی که گروه های سازمان حقوق بشر اعلام کرد نیروهای سیا در عملیات خود دست به اعمال ضدبشری و کشتار مردم افغانستان می‌زنند.

نیویورک تایمز در ادامه تاکید کرد: با توجه به تصمیم ترامپ برای بیرون کردن نظامیان و آغاز کاهش شمار آنها حتی پیش از اعلام رسمی توافقنامه صلح، بیرون کردن بخشی از نیروهای سازمان سیا بعنوان ابزاری برای قانع کردن طالبان به توافق صلح استفاده شده است. 

به نوشته این روزنامه امریکایی، به نظر می‌رسد هدف اصلی طالبان از فشار آوردن به واشنگتن برای کاهش شمار نیروهای سیا، حفظ درآمد این گروه‌ها که از منابع غیرقانونی از جمله فروش مواد مخدر است، بوده است.

این رسانه امریکایی در ادامه گزارش داد: یکی از شناخته شده‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی که سیا به آن مشاوره می‌دهد، نیروی‌های حفاظتی خوستی است که در شرق افغانستان فعالیت می‌کند. ارتباط این گروه با سازمان جاسوسی امریکا بسیار مهم است تا بتوانند پشتیبانی نظامی را در حین عملیات علیه گروه حقانی و سایر اهداف به جریان بیاندازد. این گروه جزء پرانتقادترین بخش از تلاش‌های جنگی امریکا است. نیروی حفاظتی خوستی توسط گروه‌های حقوق بشری و اهالی محلی متهم شدند که فعالیت‌های بی‌رحمانه و غیرقانونی را اجرا می‌کنند.

نیویورک تایمز افزود: مقام ها بر این باورند، که هرگونه قطعی ارتباط نیروهای خوستی و سازمان سیا می‌تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد و باعث قطع ارتباط اتحاد قبایل و رهبران آنها با دولت مرکزی شود. همانگونه که «لیزا مادوکس» افسر سابق سیا معتقد است که برای امریکا انچه که مهم می‌باشد این است که طالبان و دولت افغانستان اجازه تشکیل یک گروه تروریستی دیگر و حمله به متحدین یا خاک آمریکا را ندهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала