کشف زمین جدید برای حیات

© Photo / NASAکشف زمین احتمالی آینده
کشف زمین احتمالی آینده    - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان ناسا با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر از کشف یک سیاره فراخورشیدی بسیار شبیه به زمین خبر دادند.

 به گزارش اسپوتنیک، گروهی از دانشمندان ناسا داده های تلسکوپ فضایی کپلر را مورد بررسی قرار داده‌اند و یک سیاره زمین‌مانند را کشف کرده‌اند که می‌تواند مانند زمین شرایط پشتیبانی از حیات را داشته باشد.

این سیاره فراخورشیدی "Kepler-1645C” نام‌گذاری شده و به دور یک ستاره کوتوله قرمز که در فاصله حدود 300 سال نوری از زمین قرار دارد، می‌گردد. این سیاره تقریبا به اندازه زمین است و در "کمربند حیات" ستاره میزبان خود قرار دارد که به آب اجازه می‌دهد تا به صورت مایع روی سطح سیاره وجود داشته باشد.

Астероид, направляющийся к Земле - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی ناسا برای مقابله با شهاب سنگ تهدید کننده زمین

کمربند حیات(Habitable Zone) در اخترشناسی بازه‌ای از فاصله در سامانه یک ستاره است که بتوان در آن سیاره‌ای با فشار اتمسفر کافی یافت کرد که شرایط وجود آب مایع در سطح خود را دارا باشد. این فاصله بر مبنای نیازهای شناخته شده بیوسفر زمین، موقعیتش در منظومه شمسی و مقدار انرژی حرارتی که از خورشید دریافت می‌کند، محاسبه می‌شود.

به دلیل اهمیت وجود آب مایع به عنوان لازمه زندگی تصور می‌شد می‌توان با استفاده از کمربند حیات وسعتی از جهان که امکان زندگی فرازمینی در آن وجود دارد را تخمین زد. هر چند بعدها مشخص شد که امکان وجود آب مایع به علت وجود منابع حرارتی دیگر در اجرام آسمانی که خارج از این محدوده قرار دارند نیز وجود دارد و در واقع امکان زیست فرازمینی به این نواحی محدود نمی‌شود.

از سال 1953 میلادی که مفهوم کمربند حیات برای اولین بار مطرح شد تاکنون سیاره‌های زیادی در این نواحی یافت شده‌اند که بیشتر آن‌ها ابرزمین یا غول گازی با ابعادی بسیار بزرگتر از زمین هستند، چرا که شناسایی اینگونه سیارات آسان‌تر است.

سیاره"Kepler-1645C”  در هر 19.5روزِ زمینی، یک بار به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد که هیجان انگیز است، چرا که باعث می‌شود این سیاره در کمربند حیات یا منطقه قابل سکونت ستاره میزبان خود قرار بگیرد.

طبق مشاهدات "کپلر"، 20 تا 25 درصد از 220 میلیارد ستاره موجود در کهکشان راه شیری دارای دنیاهایی هستند که می‌توانند از حیات میزبانی کنند.

اندازه سیاره "Kepler-1649c" تنها 1.06 برابر زمین است و 75 درصد از "انرژی ستاره‌ای" را که سیاره ما از خورشید می‌گیرد، دریافت می‌کند. این ترکیب باعث می‌شود این دنیای تازه کشف شده بسیار خاص باشد.

فضاپیمای کپلر(Kepler) یک تلسکوپ فضایی ساخت ناسا است که با هدف کشف سیارات فراخورشیدی مشابه زمین در سال 2009 به فضا پرتاب شده‌است و برای این‌ کار، درخشندگی 100 هزار ستاره را در عرض 3٫5 سال بررسی می‌کند تا نشانه‌ای از کاهش درخشندگی بر اثرگذار سیاره‌ای بیابد. این مأموریت به نام ستاره‌شناس آلمانی "یوهانس کپلر" نام‌گذاری شده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала