شورای امنیت: طالبان زندانیان دولت را مطابق به فهرست آزاد نکرده‌اند

© Photo / Government Media and Information Centerشورای امنیت: طالبان زندانیان دولت را مطابق به فهرست آزاد نکرده‌اند
شورای امنیت: طالبان زندانیان دولت را مطابق به فهرست آزاد نکرده‌اند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شورای امنیت ملی می‌گوید که طالبان زندانیان دولت را مطابق فهرستی که به این گروه سپرده‌شده، رها نکرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام‌وطندار، شورای امنیت ملی افغانستان فهرست زندانیان دولت را حدود دو هفته پیش به هیأت فنی طالبان در کابل سپرده بود.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی امروز (شنبه، 30 حمل) در یک نشست خبری می‌گوید، بیشتر زندانیانی که از سوی طالبان آزاد شده‌اند، غیرنظامیان‌اند و تنها 19 نیروی امنیتی در میان آنان حضور دارند.

رهایی طالبان - اسپوتنیک افغانستان
شورای امنیت: تلاش دولت برای صلح و خشونت طالبان علیه مردم افزایش یافته

به گفتۀ او، طالبان 20 زندانی‌یی را که در ولایت کندهار آزاد کرده‌اند، 10 تن آنان به شمول چهار زندانی زیر سن، غیرنظامیان‌اند.

آقای فیصل می‌افزاید، از 40 زندانی که در ولایت لغمان آزاد شده‌اند، 9 تن آنان عضو برحال نیروهای امنیتی هستند و 12 تن دیگرشان سربازانی‌اند که به این گروه تسلیم شده بودند. به گفتۀ او، این 12 زندانی پس از بررسی‌ها در کابل زندانی خواهند شد.

سخنگوی شورای امنیت ملی همچنان می‌گوید، 6 تن از کسانی که در لغمان از زندان طالبان آزاد شده‌اند، سربازان پیشین نیروهای امنیتی‌اند و 3 تن دیگر کارمندان غیرنظامی دولت هستند.

به گفتۀ آقای فیصل، از مجموع 40 زندانی رها شده در لغمان، 28 تن آنان پس از امضای توافق‌نامۀ صلح میان آمریکا و طالبان گرفتار شده‌اند و بیش از یک ‌ماه را در زندان این گروه سپری نکرده‌اند.

او تأکید می‌کند و می‌گوید که طالبان باید زندانیان نیروهای امنیتی را مطابق فهرست آزاد کنند و دیگر زندانیان غیرنظامی نیز از نزد این گروه رها شوند. به گفتۀ او، طالبان نباید در «شکنجه‌گاه‌های‌شان» زندانی داشته باشند.

سخنگوی شورای امنیت ملی در پیوند به زندانیان زیر سن در زندان طالبان، از دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد، صلیب سرخ و سازمان حقوق بشر می‌خواهد تا در این زمینه وارد عمل شوند و با این گروه در بارۀ کارگیری افراد زیر سن برای اهداف نظامی و نگه‌داری آنان گفت‌وگو کنند.

طالبان هنوز در این باره چیزی نگفته‌اند.

شورای امنیت ملی می‌افزاید که روند رهایی زندان طالبان متوقف نشده و 1500 زندانی این گروه بر بنیاد فرمان رئیس جمهور غنی رها خواهند شد.

حکومت، روند رهایی زندانیان طالبان را از روز بیستم حمل، آغاز کرد و تاکنون 361 زندانی این گروه از زندان بگرام آزاد شده‌اند.

بر بنیاد توافق‌نامۀ صلح میان آمریکا و طالبان، باید 5 ‌هزار زندانی طالبان از زندان‌های حکومت آزاد شوند و طالبان نیز 1000 زندانی نیروی‌های امنیتی را آزاد کنند.

قرار است پس از پایان روند رهایی زندانیان دو طرف، گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала