هشدار سناتوران به غنی و عبدالله مبنی بر بحران سیاسی در کشور

© AP Photo / Alik Kepliczهشدار سناتوران به غنی و عبدالله مبنی بر بحران سیاسی در کشور
هشدار سناتوران به غنی و عبدالله مبنی بر بحران سیاسی در کشور - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از سناتوران هشدار می‌دهند که از ادامۀ اختلاف‌های سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله مخالفان مسلح سود می‌برند و این کار افغانستان را به بحران‌های جدی روبه‌رو خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، اختلاف‌های برخاسته از انتخابات ریاست‌جمهوری میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله با گذشت در حدود سه ماه هنوز هم ادامه دارند.

سناتوران می‌گویند که آقای غنی و عبدالله باید هرچه زودتر به توافق برسند و افغانستان را که در بحران‌ کرونا به‌سر می‌برد، نجات دهند.

محمد علم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا در این باره گفت: "ادامۀ تنش‌ها و اختلافات، جنگ را شدت می‌بخشد و این جنگ به نفع طالب تمام می‌شود".

پیری مادون، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
سفیر اتحادیه اروپا: طرفداران جمهوریت در افغانستان با یکدیگر توافق کنند

محمد حنیف حنفی، عضو مجلس سنا نیز بیان داشت: "این بدبختی که میان دو طرف به‌میان آمده‌است و روز به‌ روز بدتر می‌شود، آب در آسیاب دشمن می‌ریزد".

در همین حال، منابعی به طلوع‌نیوز گفته اند که عبدالله عبدالله طرحی را که دربرگیرندۀ شورای عالی مصالحه و تقسیم پنجاه درصد حکومت است، آماده کرده‌است اما این طرح تاهنوز به اشرف غنی فرستاده نشده‌است.

اما سخن‌گویان عبدالله عبدالله در این باره جزییات بدست نمی‌دهند.

امید میثم، سخن‌گوی عبدالله عبدالله بیان داشت: "ما همواره از توافق معقول مبنی بر حل بحران انتخاباتی حمایت کرده‌ایم. تشویش‌های مشروع ملی و بین‌المللی برای ما قابل درک است. رأی‌زنی‌های ما روی طرح برای نهایی کردن آن به‌شدت ادامه دارند و امیدوارم در روشنایی این طرح شاهد یک حکومت مشارکتی و فراگیر باشیم". 
پیش از این کشورهای و نهادهای جهانی از اشرف غنی و عبدالله عبدالله خواسته‌اند تا اختلاف‌های شان را کنار بگذارند و روی ایجاد یک حکومت همه‌شمول توافق کنند در غیر آن این کشورها چگونه‌گی کمک‌های شان را به افغانستان بازنگری خواهند کرد.

اخیرا پیری مایدون، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان با نشر یک توییت نوشته از دیدار با عبدالله عبدالله خبر داده بود و نوشته بود که طرفداران نظام جمهوریت در افغانستان باید با یکدیگر توافق کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала