طرح عبدالله برای تشکیل حکومت "مشارکتی" نهایی شد

© Sputnik / Sputnik/JAKطرح عبدالله بر تشکیل حکومت "مشارکتی" نهایی شد
طرح عبدالله بر تشکیل حکومت مشارکتی نهایی شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع نزدیک به عبدالله می گویند  که در این طرح، ثبات و همگرایی خواهان ریاست شورای مصالحه، پنجا درصد سهم در کابینه و صلاحیت مقرری شمار از والیان شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، این منابع می گوید که در صورت عدم پذیرفتن این طرح از سوی رئیس جمهور غنی، عبدالله به جامعه جهانی پیشنهاد برگزاری بن دوم را می‌کند.

به نظر می رسد، یک ونیم ماه رفت و امد دیپلومات های غربی، توییت و کنفرانس های وزارت خارجه امریکا و حرف و سخنهای دیگر کشور های قدرتمند برای حل تنش سیاسی میان عبدالله و غنی کارساز نبود.

هشدار سناتوران به غنی و عبدالله مبنی بر بحران سیاسی در کشور - اسپوتنیک افغانستان
هشدار سناتوران به غنی و عبدالله مبنی بر بحران سیاسی در کشور

عبدالله عبدالله در مشورت با هم پیمانان‌ش، طرحی را برای ساخت حکومت مشارکتی نهایی کرده است، طرحی که ثبات و همگرایی، شورای مصالحه و صلاحیت های کلی آن را می‌خواهد که رئیس جمهور در شورا تنها عضو نظارت می‌باشد.

یک منبع از قول عبدالله میگوید که اگر رییس جمهور این طرح اخیر را رد کند، رهبری ثبات و همگرایی به جامع جهانی پیشنهاد شکل دهی نشست عمومی دیگر – همچون نشست بن – را میدهد که برایند آن حکومت تازه و مورد قبول جامعه جهانی باشد.

روسیه خواستار شروع گفتگوهای بین الافغانی شد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه خواستار شروع گفتگوهای بین الافغانی شد

ارگ ریاست جمهوری در این مورد ابراز نظری نکرده است، اما از محتویات این طرح با خبر اند و نیز اکثریت به این باور اند که رئیس جمهور هیچ نظام مشارکتی را نخواهد پذیرفت.

در همین حال، آمریکا همواره بر شکل گیری حکومت همه شمول در افغانستان پافشاری دارند.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا در امور افغانستان در تازه ترین دیدارش با وزیر خارجه هند در دهلی گفته است که دو طرف روی پشتیبانی کاهش سریع خشونت‌ها، آغاز مذاکرات میان‌افغان‌ها و شکل‌گیری حکومت همه‌شمول در افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

گفتنی‌ست که امریکا، اتحادیه اروپا، مسکو، تهران، دوشنبه، آستانه و شماری از کشورهای منطقه نیز این وضعیت را نمی‌پذیرنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала