کاهش قیمت نفت و سراسیمگی عربستان سعودی

© AFP 2023 / Giuseppe Cacaceکاهش قیمت نفت و سراسیمگی عربستان سعودی
کاهش قیمت نفت و سراسیمگی عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پادشاهی عربستان سعودی برای نخستین بار در تاریخ به دلیل کاهش بی نظیر قیمت نفت به وحشت افتاد.

به گزارش اسپوتنیک، "وال استریت ژورنال"  به نقل از منابع جهانی صنعت نفت ویک مقام سعودی نوشت: عربستان اعلام کرد که با توجه به سقوط بی‌سابقه قیمت نفت قصد دارد تولید خود را پیش از موعد توافق شده اخیر در اوپک کاهش دهد.

به گفته مقام عربستانی، باید کاری با این "حمام خونین" انجام داد، اما شاید هم اکنون خیلی دیر شده باشد.

احتمال کاهش زودهنگام نفت توسط برخی دیگر از اعضای اوپک نیز در نظر گرفته شده است.اما در مورد عربستان سعودی، این کاهش باید در مطابقت با تعهدات حقوقی نسبت به خریداران  صورت گیرد.

سقوط تاریخی؛ ارزش نفت خام به صفر رسید - اسپوتنیک افغانستان
سقوط تاریخی؛ ارزش نفت خام به صفر رسید

شرکت نفتی عربستان « آرامکو» اعلام کرد که برای اجرای توافق کشورهای عضو گروه اوپک پلاس مبنی برکاهش تولید نفت باهدف کمک به افزایش قیمت آن از روز اول ماه می  8 میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز برای مشتریان خود استخراج و به آنها عرضه خواهد کرد.

توافق برای کاهش تولید 9.7 میلیون بشکه‌ای که اوپک و متحدانش به دست آوردند،  انتظار می‌رفت به افزایش و ثبات قیمت نفت بیانحامد اما ادامه کاهش قیمت  برخلاف پیش بینی ها بود.

قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای تحویل در ماه می، در جریان معاملات روز دوشنبه بازارهای جهانی، بزرگ‌ترین سقوط روزانه خود را تجربه کرد و با 316 درصد کاهش به منفی 39 دالر و 55 سنت رسید که رقمی بی‌سابقه در طول تاریخ به شمار می‌رود.

در همین حال، نفت خام برنت دریای شمال که شاخص اصلی بهای نفت در اروپا و بقیه جهان محسوب می‌شود هم روز دوشنبه با حدود 9 درصد کاهش، برای تحویل در ماه جون، به بشکه‌ای 26 دالر نزول کرد.پ

«کوین کریمر» سناتور جمهوری خواه روز دوشنبه  به شدت از عربستان سعودی به دلیل عرضه بیش از حد نفت به بازارهای جهانی انتقاد کرد و گفت: عربستان باید ادامه غرق کردن بازار با نفت را متوقف کند.

نهمین نشست وزیران نفت و انرژی 23 کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)  در ماه مارچ به صورت کنفرانس ویدئویی و به ریاست مشترک وزیران انرژی عربستان و روسیه برگزار شد. در این نشست شرکت کنندگان بر سر کاهش تولید روزانه  حدود10 میلیون بشکه‌ نفت توافق کردند. 

همچنین براساس توافق جدید ، قرار است اوپک پلاس تولید خود را به 20 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برساند.  سرانجام توافق کاهش تولید اوپک پلاس نهایی شد تا در مجموع 9.7 میلیون بشکه از تولید خود را برای تعادل قیمت از بازار خارج کند. 

این توافق تاکید کرده که سهم اعضای اوپک از کاهش تولید بر اساس میزان تولید اکتبر سال 2018میلادی، کاهشی 6 میلیون بشکه‌ای خواهد بود. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала