خود فریبی بزرگ امریکایی

© AP Photo / Tim Irelandخود فریبی بزرگ امریکایی
خود فریبی بزرگ امریکایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
علیرغم ناکامی در رابطه با کرونا ویروس، نخبگان امریکایی همچنان توصیف برتری ملت خود را ادامه میدهند. چرا؟ آنها از تغییرات قریب الوقوع ترس زیادی احساس میکنند.

ستیفان گیوتز-ریشتر (Stephan Goetz-Richter) در مطلب منتشره در نشریه  Handelsblatt (آلمان) می نویسد، باور کردن بر این سخت است، اما امریكای ثروتمند، علیرغم گزارش های روزانه در مورد مرگ و میر ناشی از بیماری كرونا ویروس، خودستایی بی حد خود را تمرین می كند. به این ترتیب، در ستون مفسر در Wall Street Journal در عید پاک می توان خواند که چگونه ملتی با 330 میلیون نفر جمعیت با سرعت و مهارت توانست با نیازهای جدید مبارزه با Covid-19 سازگار شود. یک کلمه هم در مورد اختلالات فاجعه بار در عرصه تامینات یا هرج و مرج اداری در آن وجود نه داشت.

جان باخته‌گان کرونا در امریکا به 45 هزار نفر رسید - اسپوتنیک افغانستان
جان باخته‌گان کرونا در امریکا به 45 هزار نفر رسید

حتی وقتی صحبت راجع به شکست فوق العاده در مورد آلوده شدن جمعیت سیاهپوستان توسط کرونا ویروس مطرح می باشد، خود ستایی گاهی شکل عمل سوریالیستی و کاذب مذهبی اختیار می کند. این را همچنین می توان در CNN در مصاحبه با یکی از وزیران سابق بهداشت ایالات متحده مشاهده کرد که گفت این پرابلم از زمان طوفان کاترینا در اگست سال 2005 معلوم است. با وجود این، از نظر عرضه و مراقبت های بهداشتی به جمعیت سیاه پوست، عملاً هیچ چیزی تغییر نکرده است. صبر و خودگذری طولانی بیشتر از این را به مشکل میتوان تصور کرد.

این به وضوح نشان می دهد که ابرقدرت ایالات متحده از درون یک بنای با پایه های گلی است. کاستی عمده آن عدم توانایی و یا حتی عدم تمایل به تفکر سیستمی برای محافظت بهتر از خود در شرایط بحرانی است. زیرا این کار به هزینه زیادی و پول بسیار بزرگ نیاز دارد.

وضعیت مبرم در جبهات مبارزه با کرونا ویروس در ایالات متحده چنان سطح شکنند بودن سیستم را برملا می سازد که با لقب "ثروتمندترین ملت جهان" مطابقت ندارد. کسانی که از نظر درآمدشان به 2 تا 3 درصد از جمعیت ثروتمند تعلق ندارند، باید در سطح فردی و جمعی با چنین مجموعه ای از خطرات مبارزه کنند که مقابله با آن به طور فزاینده ای دشوار می شود.

با توجه به اینکه اکثر امریکایی ها از بیمه درمانی کارفرمایان استفاده می کنند، وضعیت فردی می تواند به سرعت تغییر کند. در این شرایط، این بدان معنی است که اگر شغل خود را از دست می دهید - بیمه را نیز از دست می دهید.

 کرونا ویروس تناسب قوای دول جهان را تغییر می دهد - اسپوتنیک افغانستان
کرونا ویروس تناسب قوای دول جهان را تغییر می دهد

و راجع به حدود 35 میلیون امریکایی که قبل از بروز بحران کرونا ویروس بیمه درمانی نداشتند، حرفی برای گفتن وجود ندارد. اما حتی کسی که بیمه شده با سیستم بسیار گیج کننده ای از پرداخت های اضافی مواجه می شوند. این مبلغ به راحتی می تواند به چندین هزار دالر در سال برسد. و در نتیجه به ورشکستگی منجر میگردد.

رئیس جمهور پیشین بارک اوباما با اصلاح خدمات درمانی جهت پایان دادن به این سیستم تلاش نمود. اما جمهوریخواهان همچنان با تلاشهای شرم آور اصلاحات انجام شده توسط اوباما را به شدت از بین می برند.

سه گاو مقدس

با وجود احساس ناتوانی در حال رشد، باشندگان تمایل به پایان دادن به ریاکاری در ایالات متحده و ارسال سه گاو مقدس امریكا به کشترگاه ندارد.

اولین مورد از این سه گاو بودجه عظیم دفاعی ایالات متحده است، گاو مقدس دوم - علاقمندی جنون آمیز به امور خارجی و سوم - ادعای کاملاً بی اساس "استثنایی بودن" امریکا است.

با بودجه 748 میلیارد دالری برای سال 2020، وزارت دفاع امریکا را می توان نوزدهمین اقتصاد بسیار بزرگ ملی جهان دانست. حتی می تواند عضو G20 شود.

دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ کاملاً واقعی است

مدل امریکایی تا زمانی که این سیستم مجبور به مقابله با مشکلات غیرمعمول کوچک است، کار می کند. اما از آنجا که ایالات متحده در واقع به مثابه سیستم عمل نمی کند، بلکه به شکل خود فریبی مشترک (متقابل) جمعی فعالیت میکند، این روش محدودیت های واضحی دارد. دیر یا زود سوال در مورد قابلیت مدیریت کشور ایجاد خواهد شد.

با وجود این هیچ یک از این تحلیل ها (یا نظرسنجی های فعلی) نباید نتیجه گرفت که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بازنده می شود. علاوه بر ویژگی های سیستم انتخاباتی امریکا که مزایای ساختاری برای جمهوری خواهان که به طور سنتی دارای موقعیت های قوی در مناطق روستایی هستند، تامین میکند، محافظه کاری تعجب آور همچنان در ایالات متحده حاکم است.

Президент США Дональд Трамп на брифинге в Белом доме  - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: مهاجرت به آمریکا برای 60 روز ممنوع است

اما قبل از همه، ترامپ این برتری را دارد که او - با وجود همه اشتباهات خود - در مقایسه با جو بایدن به صفت نامزد با انرژی تر درک می شود. و این در ایالات متحده امریکا اکثراً معنای بیشتر از صداقت و شایستگی کاری است. از همینرو، در نهایت امر، ممکن است ترامپ برای دوره دوم دوباره انتخاب شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала