نمایندگان مجلس افغانستان: وضعیت در زندان‌ها وحشتناک است

© East News / Muhammed Muheisenنمایندگان مجلس افغانستان: وضعیت در زندان‌ها وحشتناک است
نمایندگان مجلس افغانستان: وضعیت در زندان‌ها وحشتناک است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارش هیئت مجلس حاکی از خرید و فروش موادمخدر در زندان‌ها، معتاد شدن زندانیان زن و کودک به مواد مخدر، ترویج فساد اخلاقی در میان زندانیان زن و کودک و گرفتن پول از زندانیان برای رهایی، می‌باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، هیئت مجلس نمایندگان که از زندان پلچرخی و شماری دیگر از زندان‌ها در کابل دیدار کرده‌ است می‌گوید که اوضاع در این زندان‌ها "وحشتناک" است.

در گزارش این هیئت، از خرید و فروش موادمخدر در زندان‌ها، معتاد شدن زندانیان زن و کودک به مواد مخدر، ترویج فساد اخلاقی در میان زندانیان زن و کودک، گرفتن پول از زندانیان برای شامل ساختن آنان در فهرست زندانیانی که بربنیاد فرمان رییس‌جمهور رها می‌شوند سخن زده شده ‌است.

 آزار جنسی کارمندان زن در زندان های افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
آزار جنسی کارمندان زن در زندان های افغانستان

این هیئت سه نفری مجلس نمایندگان چندی پیش پس از آن برای بررسی وضعیت زندان‌های کابل گماشته شد که نگرانی‌ها از اوضاع بد زندانیان مطرح شدند.

شاپور حسن‌زوی، رییس هیئت بررسی کننده مجلس از زندان‌ها در این باره گفت: "در یک ماه در حدود یک میلیون دالر مواد مخدر داخل [زندان‌ها] می‌شود و در آنجا یک تجارت کلان و ظلم کلان جریان دارد".
اعضای این هیئت در گزارش شان، پانزده مشکل را به‌گونه جدی مطرح ساخته‌ اند که از این میان، اخذ پول در برابر رهایی زندانیانی که زمان قید شان تکمیل شده‌ است و یا بربنیاد فرمان رییس‌جمهور به علت گسترش ویروس کرونا باید ازبند رها شوند، وجود فساد اخلاقی در زندان‌ها و نیز فروش مواد مخدر در زندان‌ها از موارد جدی می‌باشند.

سیمین بارکزی، عضو این هیئت اظهار داشت: "فروش چپرکت‌های خواب و تیلفون‌ها به محبوسین، ارتکاب اعمال غیراخلاقی و فحشا در مورد محبوسین زیرسن و اناثیه در زندان‌ها وجود دارد".

نعیم وردک، عضو دیگر این هیئت نیز گفت: "رها نشدن آن شمار از زندانیانی که زمان آنان تکمیل شده ویا مریضی صعب العلاج دارند و یا کبرسن دارند، از مواردی اند که ما دریافته‌ایم".
حکومت نیز به تاز‌گی تشکیلاتی را زیر نام "ادارۀ تنظیم امور زندان‌ها" ایجاد کرده ‌است. مسؤولان این اداره، مشکلات در زندان‌ها را می‌پذیرند و از رسیدگی به چالش‌ها سخن می‌زنند.

فرهاد بایانی، رییس نشرات و سخن‌گوی ادارۀ تنظیم امور زندان‌ها تصریح کرد: "متأسفانه این یک میراث بدی است که از ادارۀ قبلی به ادارۀ تنظیم امور زندان‌ها باقی مانده‌است. بررسی‌های اولیه ادارۀ ما نشان می‌دهد که تعدادی از پرسونل زندان‌ها متأسفانه در امر خرید و فروش مواد مخدر دست دارند".

با این هم اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که بربنیاد ارزش‌های حقوق‌بشری نباید با زندانیان برخورد نادرست صورت بگیرد و کسانی که تاکنون برخلاف قانون اجراات کرده‌اند باید تحت پیگرد نهادهای عدلی وقضایی قرار بگیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала