سپیدار؛ اجرایی‌شدن طرح حکومت توافقی باید از سوی بزرگان و خارجی‌ها ضمانت شود

© Photo / سپیدارسپیدار: بزرگان افغانستان وهمکاران خارجی افغانستان باید اجرایی‌شدن طرح حکومت توافقی را ضمانت کنند
سپیدار: بزرگان افغانستان وهمکاران خارجی افغانستان باید اجرایی‌شدن طرح حکومت توافقی را ضمانت کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک روز پس از آن که سپیدار از نهایی شدن طرح "حکومت توافقی" خبر داد اکنون می گوید بزرگان افغانستان و همکاران خارجی باید اجرایی شدن این طرح را ضمانت کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، فریدون خوزون، سخنگوی داکتر عبدالله می گوید که اختلاف‌های میان ارگ و سپیدار تا اندازه‌یی حل شده است.

او افزود: " طبیعی است که هر توافق‌نامه از سوی کسانی‌که میان دوطرف میانجی‌گری می‌کنند، به حیث ناظر، امضا می‌شود. و از آن باید نظارت کنند. ما دو نوع تضمینی را که در آن پیش‌بینی شده – که تضمین بزرگان کشور و تضمین کسانی‌که دوستان افغانستان استند و در مسایل سیاسی و ملی در افغانستان سهیم استند – داریم و این‌ها باید این را تضمین بکنند؛ چون ما به یک توافق‌نامه دست پیدا می‌کنیم که این عملی والزامی باشد".

سخنگوی عبدالله از طرح حکومت توافقی سخن گفت - اسپوتنیک افغانستان
سخنگوی عبدالله از طرح حکومت توافقی سخن گفت

به گفته سخنگویان عبدالله عبدالله، بر بنیاد این طرح، عبدالله عبدالله نقش اجرایی در حکومت توافقی خواهد داشت.

احتمال می‌رود که طرح آقای عبدالله فردا با میانجی‌گری حامدکرزی، رییس‌جمهور پیشین و عبدرب الرسول سیاف از چهره‌های سیاسی و شماری دیگر از سیاست‌گران به ریاست‌جمهوری فرستاده شود.

در همین حال، شماری از چهره‌های نزدیک به سیاست گرانی که میان اشرف غنی و عبدالله میانجی‌گری می کنند، می گویند که اختلافات میان اعضای ارگ و سپیدار شبب شده اند تا یک طرح نهایی برای پایان دادن تنش‌های سیاسی بدست نیاید.

گل رحمان قاضی، از چهره‌های نزدیک به حامد کرزی نیز بیان داشت: "چیزی را که من میبینم پافشاری سر قدرت است و تقسیم قدرت را اگر به تقسیم قدرت باشد یک نتیجه را به بار می آورد".

ریاست شورای عالی صلح، پنجاه درصد کابینه حکومت و معرفی والیان و فرمانده‌هان پولیس ولایت‌هایی‌که در آن عبدالله عبدالله بیشترین رأی را داشته‌است از پیشنهادهای دیگر عبدالله عبدالله استند که در این طرح تازه جا داده شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала