اگر بیرل نفت آتش گرفت، منتظر انفجار بزرگ باشید

© AP Photo / Hasan Jamaliاگر بیرل نفت آتش گرفت، منتظر انفجار بزرگ باشید
اگر بیرل نفت آتش گرفت، منتظر انفجار بزرگ باشید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مهمتر از همه اینست که سقوط قیمت نفت بر استخراج نفت شیل امریکایی چه تائثیر بجا خواهد گذاشت. اقتصاد امریکا حالا بسیار آسیب پذیر است.

در سرمقاله نشریه Dagens Nyheter (سویدن) گفته شده، در اواخر سال 2019 - اوایل سال 2020، قیمت هر بیرل نفت تقریبا با 60-70 دالر برابر بود. در طول بهار قیمت ها به سرعت در حال سقوط بود. در تاریخ اول اپریل، نفت حدود 25 دالر ارزش داشت. در روز دوشنبه گذشته، قیمت نفتWTI  امریکا ناگهان تا صفر کاهش یافت. خریدار حتی می توانست نسبت ناراحتی دو دالر بدست آورد.

البته یکی از دلایل سقوط قیمت ها Covid-19 است. در ماه فبروری، کارخانه ها در چین تعطیل شدند. سپس عین وضع در اروپا و ایالات متحده رخ داد. موترها دیگر پارکینگ را ترک نمی کنند، طیارات روی زمین مانده اند. تقاضا برای نفت به شدت کاهش یافت.

قیمت نفت خام آمریکا دوباره زیر صفر سقوط کرد - اسپوتنیک افغانستان
قیمت نفت خام آمریکا دوباره زیر صفر سقوط کرد

درگیری بین عربستان سعودی و روسیه نیز به ارزان شدن نفت کمک کرد. علیرغم کاهش تقاضا، آنها از کاهش استخراج خودداری کردند. این مبارزه منطق اقتصادی و سیاسی دارد.

در دهه 1990، هر بیرل نفت به طور متوسط ​​حدود 20 دالر قیمت داشت. همه چیز در هزاره جدید تغییر کرد، زمانی که انکشاف چین اقتصاد جهانی را تحت فشار قرار داد، چون به انرژی زیادی احتیاج داشت. در سال 2010، قیمت هر بیرل بیش از 100 دالر بود. از برکت این، استخراج نفت که قبلاً خیلی گران بود، ناگهان سود آور شد. سرمایه گذاری در صنایع نفت شیل امریکایی باعث شده که ایالات متحده به یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت تبدیل شود.

در نتیجه، عرضه جهانی نفت به طرز چشمگیری افزایش یافت. بازار نتوانست این را هضم کند. برای بالا نگه داشتن قیمت، سعودی ها که بیشترین میزان نفت دارند و استخراج آن ارزانترین است، باید نفت کمتر استخراج میکردند. اما آنها برعکس عمل کردند و تلاش کردند تا رقبای را که سودآوری نفتی کمتری دارند، از بازی خارج کنند. در سال 2014، قیمت نفت به شدت کاهش یافت.

نسبت شیوع کرونا ویروس، اکنون شاهد چیزی مشابه هستیم - اما این بار شوک ناشی از کاهش تقاضا است و نه افزایش عرضه. برای حفظ سطح قیمت پایدار، باید استخارج کاهش یابد.

اما این بار سعودی ها حاضر نبودند خود به خاطر دیگران از چیزی انکار کنند. در مسکو که نفت آن نیز سودآور است، ولادیمیر پوتین در حوادث جاری شانس وارد آوردن ضربه بر صنعت نفت امریکا مشاهده کرد. روسیه و عربستان سعودی افزایش استخراج نفت را ادامه دادند.

هنگامی که آنها بالاخره حدود یک هفته پیش تحت فشار شدید رئیس جمهور ترامپ به توافق رسیدند، معلوم شد که خیلی دیر شده است. قیمت ها قبلاً به بیش از نیمی قیمت های قبلی کاهش یافته است.

قیمت های منفی نفت در بازار های آمریکایی   - اسپوتنیک افغانستان
سقوط باورنکردنی قیمت نفت در آمریکا

کاهش قیمت نفت خبر خوبی محسوب می شود. مصرف کنندگان-رانندگان از سوخت ارزان بهره می بردند. صنعت می توانست بازده بزرگی را برای سهمداران فراهم کند. اقتصاد در حال ترقی بود. اما این بار گمان نمی رود که وضع چنین خواهد بود. ویروس تمام تقاضا را از بین برد.

کشورهای وابسته به نفت با مشکلات زیادی مواجه شده اند. هیچ علل وجود ندارد که بر سرنوشت ولادیمیر پوتین در مسکو و محمد بن سلمان در ریاض اشک ریخت. اما ریسک بسیار زیاد وجود دارد که آنها بهتر از هر کس دیگری از عهده این وضعیت بدر آیند. آنها آمادگی خوبی داشتند و می توانند در آینده امیدوار باشند که قیمت ها افزایش خواهد یافت، زیرا بیشتری تولید کنندگان امریکایی از بازی خارج می شود. کشورهای کوچک و فقیر در آفریقا، آسیا و امریکای لاتین آسیب پذیرتر هستند.

مهمتر از همه آنست که در ایالات متحده رخ خواهد داد. در طول بهار، گزارش هایی مبنی بر ورشکست شدن کمپنی های امریکایی استخراج کننده نفت شیل مواصلت می ورزند. آنها سودآوری اندک و بدهی ها زیاد دارند.

در عین حال، اقتصاد ایالات متحده اکنون بسیار شکننده است. صنعت نفت از همه چیز جدا نیست. ورشکستگی شرکت ها بر بازار کار و همچنین بخش بانکی و تولید کارخانه ای تأثیر می گذارد.

اگر بیرل نفت آتش گرفت، منتظر انفجار بزرگ باشید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала