تأکید سفیران ناتو و اتحادیه اروپا بر ختم جنگ در افغانستان

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر تأکید سفیران ناتو و اتحادیه اروپا بر ختم جنگ در افغانستان
 تأکید سفیران ناتو و اتحادیه اروپا بر ختم جنگ در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر اتحادیه اروپا و نمایندۀ غیر نظامی ناتو در افغانستان امیدوار استند که با فرا رسیدن ماه رمضان جنگ در افغانستان پایان یابد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیور، نیکولاس کی، نمایندۀ غیر نظامی ناتو در افغانستان گفت: "آرزومند استم که در این ماه رمضان همه شهروندان افغانستان یک ماه صلح آمیز را سپری نمایند، امیدوارم که این ماه پایان جنگ در افغانستان باشد".

در همین حال سفیراتحادیه اروپا درافغانستان در پیامی به مناسبت ماه  رمضان امسال را یک سال متفاوت به علت گسترش ویروس کرونا میداند و نیز خواهان تامین اتحاد و صلح در افغانستان شده است.

پیری مایودان، سفیر اتحادیه اروپا در افغانسان گفت: "من امیدوارم که رمضان برای همه شما لحظه ای از تندرستی، اتحاد ملی و صلح باشد".

همزمان با افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان در بخش‌هایی از کشور، رییس جمهور اشرف غنی پس از چاشت روز پنجشنبه در پیامی به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان از طالبان خواست که از خشونت دست بردارند و به یک آتش بس توافق کنند.

رییس جمهور در پیام اش گفت: «خواست مردم و حکومت افغانستان از گروه طالبان در این وضعیت حساس که کرونا در سرتاسر کشور شیوع کرده، این است که به حرمت ماه مبارک رمضان به صدای صلح و آتش بس ما لبیک بگویند و از خشونت علیه مردم مسلمان افغانستان، دست بردارند و به زندگی مسالمت آمیز رو بیاورند.»

Натовские солдаты проходят на базу под флагами стран-членов НАТО в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان
ناتو: از اقداماتی که باعث خطر در افغانستان شود حمایت نخواهیم کرد

اما ساعتی پس از پیام رییس جمهور، طالبان این خواست را رد کردند و علت آن را کم توجهی به عملی شدن توافقنامه صلح خواند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در قطر در یک توییت نوشت: "امارت اسلامی به امضای توافقنامه با امریکا میکانیزم جامعی را پذیرفت، شورای امنیت وجامعه بین المللی آنرا تایید نمود که اگر عملی شود مارا به صلح وآتش بس می رساند. با وجود درخطر انداختن هزاران زندانی از اثرکرونا، جلوگیری از پروسه صلح و از تطبیق کامل توافقنامه، طلب آتش بس معقول نیست".

این در حالی است که سطح خشونت ها در بسیاری از ولایت های کشور بلند رفته است. در یک هفته گذشته، ده ها تن از نیروهای افغان در حمله های طالبان جان باخته اند.

با این حال، طالبان حکومت را به ایجاد موانع فرا راه عملی شدن توافق نامه صلح این گروه با امریکا متهم می سازد و خواست حکومت را برای آتش بس در ماه مبارک رمضان رد کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала