ادامه نبردهای طالبان با نیروهای دولتی؛ در 24 ساعت 66 تن کشته و زخمی شدند

© Photo / 207 Zafar / 207 Zafarادامه نبردهای طالبان با نیروهای دولتی؛ در 24 ساعت 66 تن کشته و زخمی شدند
ادامه نبردهای طالبان با نیروهای دولتی؛ در 24 ساعت 66 تن کشته و زخمی شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ولایت‌های سرپل، بلخ، غزنی و فاریاب در بیست و چهار ساعت گذشته گواه نبردها میان نیروهای دولتی و طالبان بوده‌اند که در نتیجه 26 نظامی و غیرنظامی جان باختند و در حدود چهل تن دیگر زخم برداشته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد آمارهای حکومت، طالبان پس از امضای توافق‌نامه صلح با امریکا روزانه در حدود پنجاه و پنج حمله انجام داده‌اند که در نتیجه 789 غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

طالبان نیز در این مدت دو هزار و 737  کشته و زخمی داشتند.

جاوید فیصل، سخن‌گوی شورای امنیت ملی گفت: «در حمله‌های هراس‌افگنانه‌های شان [طالبان] ازدیاد به میان آمده‌است و برخلاف خواست مردم حمله‌ها را انجام می‌دهند و این بر روند صلح ضرر خواهد رساند».

عبدالقادر آشنا، والی سرپل نیز اظهار داشت: «هشت نفر کشته داریم و نه نفر زخمی و در ولسوالی سوزمه قلعه که حمله‌هایی را که طالبان داشتند سه نفر کشته و هشت زخمی داشتیم».

کشته و زخمی کردن ۷۸۹ غیرنظامی توسط طالبان پس از توافق نامه صلح - اسپوتنیک افغانستان
کشته و زخمی کردن ۷۸۹ غیرنظامی توسط طالبان پس از توافق نامه صلح

با افزایش حمله‌های طالبان در روز های پسین اکنون نماینده‌گان ناتو در اعلامیه‌یی از طالبان خواسته‌اند تا خشونت‌ها را بی‌درنگ کاهش دهند و زمینه را برای گفت‌وگوهای صلح فراهم سازند.

کی بیلی هچیسن، سفیر ایالات متحده امریکا در ناتو گفت: «ما از طالبان می‌خواهیم تا زمینه را برای گفت‌وگوها فراهم سازند و خشونت‌ها را کاهش دهند. کاهش خوشنت‌ها برای صلح دوامدار لازمی است. امریکا و هم پیمانان ما در ناتو با افغانستان متعهد خواهند ماند. با یکجا کار کردن، مردم افغانستان یک فرصت تاریخی دارند تا روند صلح را به پیش ببرند و سازمان‌های هراس‌افگن را نگذارند که در کشور شان پناه گاه داشته باشند».

سازمان همکاری کشورهای اسلامی نیز از تمامی رهبران و گروها در افغانستان می‌خواهد که خشونت‌ها را بی‌درنگ کاهش دهند و درباره یک آتش‌بس دوامدار کار کنند.

در همین حال، زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان از اعلامیه ناتو پشتیبانی می‌کند. 
او  در تویترش از رهبران افغانستان خواسته‌است تا تنش‌های شان را پایان دهند و رسیدن به صلح را در اولویت قرار دهند: «به جلو رفتن یا گیر ماندن افغانستان در جنگ، فقر و بیماری بستگی به این دارد که جناح‌ها با چه فوریت و چه نیتی به این اقدامات می‌پردازند. توافق‌نامه ایالات متحده و طالبان یک فرصت تاریخی به افغانستان فراهم نموده‌است. ایالات متحده و متحدانش در حقیقت جامعه جهانی، از رهبران افغان می‌خواهند تا کشور و مردم شانرا در اولویت قرار دهند.»

پیش از این طالبان نیز ایالات متحده امریکا را به نقض توافق‌نامه دوحه متهم ساخته‌اند و گفته‌اند که نیروهای خارجی بارها جنگجویان این گروه را آماج قرار داده اند.

سیداکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان بیان داشت: «اگر این را می‌گویند که طالبان حملات خود را زیاد کرده‌اند، باید مسوولیت‌های خود را ادا کنند و طالبان می‌گویند که امریکایان مسوولیت‌های خود را ادا نکرده اند».

پیش از این رئیس‌جمهور غنی از طالبان خواسته‌است تا در ماه مبارک رمضان آتش‌بس کنند، اما طالبان با رد این خواست گفته گ‌اند که حکومت در روند صلح کارشکنی می‌کند و این خواست پذیرفته نخواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала