بحران افغانستان و بررسی نقش آمریکا در تشدید آن

© Photo / ARGدیدار غنی با خلیل‌زاد
دیدار غنی با خلیل‌زاد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه امریکا را به تشدید بحران سیاسی و ایجاد بن‌بست در افغانستان متهم کرده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه از بازیگران بین‌المللی خواست که برای حل بن‌بست بحران سیاسی در افغانستان، به صورت هماهنگ تلاش کنند. وی اخیرا در بیاناتی در این باره گفت: می‌دانیم که آمریکا تلاش دارد از اخلال برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم جلوگیری کند اما واشنگتن با به رسمیت شناختن یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به عنوان برنده در تشدید وضعیت کنونی سیاسی در کابل نقش داشت.

از سوی دیگرسخنگوی وزارت خارجه روسیه از آمریکا، چین و پاکستان خواسته که برای حل بحران جنگ در افغانستان بیشتر هماهنگ شوند و با همین همآهنگی باید بن بست کنونی در روند صلح این کشور رفع گردد.

آیا آمریکا واقعاً مقصر تشدید بحران افغانستان است؟ آمریکا از دامن زدن به بحران در افغانستان چه می خواهد؟

اسپوتنیک این پرسش ها را در صحبت با سید معروف هاشمی جاهد فعال سیاسی مطرح نمود. او در پاسخ می‌گوید:

در این اواخر البته سر و صداها و اتهاماتی در رابطه به تشدید بحران از سوی ایالات متحده آمریکا، در داخل افغانستان نیز مطرح شده است و به هیچ کسی پوشیده نیست که آمریکا در اختلافات سیاسی میان رهبران افغان نقش مثبت داشته است و می افزاید:

 «در حالی که نتایج انتخابات برای بیشترین بخشی از مردم افغانستان و هم برای شمار زیادی از ناظران غیر قابل قبول بود، با باطل شدن هزاران رأی، نهادهای انتخاباتی آمادگی برای برگزاری دور دوم  انتخابات را می‌گرفتند. اما آمریکا مانع شد و تیم دولت ساز از نفوذی که در کمیسیون های انتخاباتی داشت استفاده کرد و نتایج انتخابات به یکبارگی بدون در نظر داشت پالیسی ها و فرمان های که کمیسیون شکایات انتخاباتی مطرح نموده بود، به نفع این تیم در رأس آقای اشرف غنی اعلام شد.

 این فعال سیاسی افغان در ادامه گفت:

ما شاهد بودیم که قبل از اعلام نتایج جناب آقای خلیلزاد چندین بار با رهبران سیاسی افغانستان، در رأس آقایان اشرف غنی و عبدالله عبدالله دیدار های داشت، ولی وی، دفعتا آمد و در مراسم  تحلیف آقای غنی اشتراک کرد. نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان با شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور غنی عملا جانبداری آمریکا را از رئیس جمهور غنی نشان داد.

آقای هاشمی جاهد می گوید:

« اصل مسأله این‌است پیش از برگزاری مراسم تحلیف آزادی زندانیان طالب خط سرخ حکومت اشرف غنی بود، اما ایالات متحده آمریکا که می خواست از یکسو نتایج انتخابات اعلام شود و از جانبی هم زندانیان طالب از بند رها شوند، بنا پای یک معامله مطرح شد و معامله این بود، از آنجایی که آقای غنی بر همه دستگاه دولتی نفوذ داشت آمریکا خواست با استفاده از این قدرت رئیس جمهورغنی، 5 هزار زندانیان طالب را که آزادی آنها در توافقنامه صلح با این گروه پذیرفته شده بود، سرانجام جامه عمل بپوشاند.  این معامله زمینه اختلافات سیاسی میان رهبران افغان را فراهم کرد که تا اکنون حل نشده است».

گفتنی است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حدود شش ماه پیش برگزار شد. نتیجه این روند یک ماه پیش اعلام شد و کمیسیون مستقل انتخابات محمد اشرف غنی را برنده این روند اعلام کرد اما عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین این کشور این نتایج را نپذیرفت و خود را برنده انتخابات اعلام کرد.

بحران سیاسی میان اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله بر سر کرسی ریاست‌ جمهوری همچنان ادامه دارد. با وجود میانجیگری‌های داخلی و بیرونی، هنوز تنش‌های سیاسی میان کاخ سپیدار و ارگ پابرجاست؛ تنش‌هایی که باعث شد امریکا اعلام کند کمک یک میلیارد دالری اش به افغانستان را متوقف می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала