طالبان: دولت افغانستان مانع رسیدن به صلح می‌شود

© AP Photo / Hussein Sayedطالبان: دولت افغانستان مانع رسیدن به صلح می‌شود
طالبان: دولت افغانستان مانع رسیدن به صلح می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان در واکنش به خواست نهاد های بین‌المللی برای کاهش خشونت و آتش‌بس می‌گویند: اگرطرف‌های دیگر مسوولیت‌های شان را انجام نمی‌دهند خواهش تامین آتش‌بس و یا هم کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان غیرمنطقی و فرصت طلبی است.

به گزارش اسپوتنیک، گروه طالبان حکومت افغانستان را به ایجاد موانع در برابر روند صلح و آمریکا و ناتو را به بی‌مسوولیتی در عملی ساختن توافق گ‌نامه صلح، متهم می‌سازد. 

این گروه در اعلامیه‌یی ‌که در واکنش به خواست‌های داخلی و جهانی برای کاهش خشونت‌ها و تامین آتش‌بس نشر کرده، می‌گوید در حالی‌که طرف‌های دیگر مسوولیت‌های شان را  انجام نمی‌دهند خواهش تامین آتش‌بس و یا هم کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان غیرمنطقی و فرصت طلبی است.

در بخشی از اعلامیه این گروه آمده‌ است: «منافع اداره کابل در دوام جنگ است. از همان روز اول به ایجاد موانع در راستای تطبیق توافق‌نامه آغاز کرد. رهایی زندانیان را به بهانه‌های مختلف تا امروز به تاخیر انداخت، تیم جامع مذاکراتی را معرفی نکرد و اختلافات میان خودی را رفع نتوانست. همچنان امریکا، ناتو و حامیان دیگر آن‌ها نیز در راستای عملی کردن مواد توافق‌نامه، مسوولیت شان را ادا نکرده‌اند.»

کشته و زخمی کردن ۷۸۹ غیرنظامی توسط طالبان پس از توافق نامه صلح - اسپوتنیک افغانستان
کشته و زخمی کردن ۷۸۹ غیرنظامی توسط طالبان پس از توافق نامه صلح

آمار های حکومت افغانستان نشان می‌دهند که همین ‌اکنون سیزده ولایت کشور گواه شعله‌ور شدن آتش جنگ برخاسته از حمله های طالبان هستند. 

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله اظهار داشت: «طالبان جنگ شان را تقویت بخشیده‌اند، اما نیروهای امنیتی - دفاعی افغانستان در چوکات دفاع فعال عملیات‌هایی را انجام داده‌اند و برای طالبان هم تلفات سنگینی وارد شد.» 

از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در تویترش از طالبان خواسته‌است که در ماه رمضان به آتش‌بس بشردوستانه تن دهند. 

خلیل‌زاد هم‌چنان از طالبان و حکومت افغانستان خواسته ‌است که روند رهایی زندانیان را شرعت بخشند: «رمضان به طالبان این فرصت را می‌دهد تا آتش‌بس بشردوستانه را بپذیرند تا خشونت‌ها کاهش یابد و عملیات نظامی تهاجمی را متوقف کنند تا بحران بهداشتی تمام شود.»

حکومت افغانستان می‌گوید که طالبان اکنون به شهر ها نه، بل به روستاها و ولسوالی‌های کشور حمله‌های شان را چند برابر ساخته‌اند.

پیش از این دفتر شورای امنیت ملی گزارش داده ‌است که طالبان پس از توافق صلح با ایالات متحده تاکنون نزدیک به سه هزار حمله انجام داده‌اند که در نتیجه در حدود 800 غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

یادآوری می کنیم، که در پایان ماه فبروری در مراسمی در قطر میان ایالات متحده آمریکا و گروه تروریستی طالبان توافق نامه صلح پس از 18 سال جنگ امضا شد که در آن از بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان در مدت 14 ماه و آغاز گفتگوهای میان افغان‌ها پس از پایان تبادله زندانیان ذکر شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала