بازار جهانی را کمبود غله روسیه تهدید می کند

© Sputnik / Sergei Guneyev /  مراجعه به بانک تصاویر بازار جهانی را کمبود غله روسیه تهدید می کند
بازار جهانی را کمبود غله روسیه تهدید می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه، بزرگترین صادرکننده گندم در جهان، راجع به متوقف ساختن صادرات غله اعلام داشت، تا توجه را بر بازار داخلی خود متمرکز سازد. این خبر هنوز بازارها را بی ثبات نکرده، اما این تصمیم می تواند برای بسیاری کشورها عواقب جدی در قبال داشته باشد.

انتویان دی ابیاندو (Antoine d'Abbundo) در مقاله منتشره در نشریه La Croix (فرانسه) می نویسد، هشدار رسمی که در اوایل ماه اپریل توسط FAO و WHO - دو سازمان ملل متحد در زمینه کشاورزی و بهداشت - و همچنین سازمان تجارت جهانی صادر شد، باعث انعکاسات خاص نگردید. این سازمان ها نسبت به کاهش صادرات مواد غذایی هشدار دادند که می تواند به مشکل گرسنگی جهانی در جهان منجر شود.

این امر مانع اعلام روسیه در روز یکشنبه، 26 اپریل مبنی بر توقف صادرات غلات، به ویژه گندم، تا اول جولای نه گردید که سهمیه تعیین شده 7 میلیون تن «از اول اپریل تا 30 جون» را کاملاً استفاده کرده است.

گندم روسیه گرانتر از نفت است

 «غلات از اهمیت زیادی برای بازار ملی برخوردار هستند. روسیه به عرضه مواد غذایی به شهروندان خود اولویت می دهد»، این مطلب را صدراعظم میخائیل میوشوستین برای توجیه این تصمیم یکجانبه توضیح داد که می تواند موج تازه ای از تنش در بازار را که از قبل توسط پاندیمی کرونا ویروس تضعیف شده، تحریک کند.

استدلالهای مطرح شده توسط مقامات روسی بدون دلیل نیست. در اواسط ماه مارچ، قیمت اوسط گندم مواد غذایی در روسیه به 13360 روبل (حدود 154 یورو) در هر تن افزایش یافت. «این قیمت اعظمی تاریخی» است که قیمت گندم روسیه را به حد بالاتر از قیمت نفت بالا برد.

برداشت حاصلات گندم - اسپوتنیک افغانستان
روسیه میتواند در سال 2016 از امریکا نظر به صادرات گندم سبقت حاصل نماید

اما وظیفه اصلی مسکو برای تامین نمودن ثبات در بازار ملی خود می تواند برای لیست طولانی کشورهایی که به منابع وارداتی گندم و برنج، غلات که همچنان جزء غذاهای اصلی اکثر مردم جهان است، کشورهای صادرکننده وابسته هستند، عواقب جدی داشته باشد.

تصمیم بسیار بدبینانه

برونو پارمنتیی، اقتصاددان كشاورزی اعلام داشت: « به این گروه 20 صادر كننده بزرگ مواد غذایی سراسر جهان تعلق دارد."

روسیه یکی از آنهاست. در طی پانزده سال گذشته، این کشور به یک بازیگر مهم در بازار گندم تبدیل شده است. فیلیپ شالمن، بنیانگذار و رئیس انستیتوت تحقیقات مواد خام CyclOpe ، گفت: "این کشور موقعیت صادر کننده پیشرو جهان را که از سال 1914 احراز نموده بود، دوباره به دست آورد و امروز حدود 30 میلیون تن گندم در سال می فروشد».

ایجاد مرکز صادرات گندم روسیه در سوریه - اسپوتنیک افغانستان
ایجاد مرکز صادرات گندم روسیه در سوریه

برونو پارمنتیی، اقتصاددان كشاورزی گفت: « با درنظرداشت وزن روسیه در این بازار، تصمیم حکومت پوتین بسیار بدبینانه است. روسیه از ترس کمبود یا حدس و گمان ها، ذخایر خود را حفظ می کند، اما مردم گرسنه می شوند و برخی نیز خواهند مرد. بدون توجه به اینکه ناآرامی های اجتماعی و سیاسی که ممکن به دلیل کمبود مواد غذایی بوجود آیند، مانند بحران غذایی سال 2007 و 2010».

افزایش تعداد گرسنگان

اوضاع در مصر به ویژه نگران کننده به نظر می رسد. ایو لو موروان، از مرکز تحلیلی «agriDées» می گوید: "این کشور تقریباً 12 میلیون تن گندم در سال وارد می کند که 3 میلیون آن از روسیه وارد می شود و توسط  GASC، یک شرکت دولتی خریداری میشود که نان را با قیمت های سبسایدی به بخش قابل توجهی از 100 میلیون نفر جمعیت توزیع می کند."

ممکن است اوضاع در کشورهای جنوب صحرای افریقا، جایی که ممکن تعداد گرسنگان به طور جدی افزایش یابد، حتی بدتر شود. پروگرام مواد غذایی جهان سازمان ملل از این نگران است که تعداد آنها از 135 میلیون در سال 2019 به 265 میلیون در سال جاری افزایش خواهد یافت.

نتایج خوبی در بخش فرانسه

وی گفت: "اکنون منطقی نیست که درباره بحران مواد غذایی و کمبود مواد غذایی صحبت کنیم. برخی از کشورها کاهش قیمت های نفت را تجربه خواهند کرد، برخی دیگر دچار اختلال در زنجیره تأمینات خواهند شد، اما هیچ مشکلی در مورد دسترسی بر محصولات وجود ندارد. "

در این شرایط دشوار، فرانسه در امان ماند. در سال 2018-2019، این کشور 35 میلیون تن غله با کیفیت خوب جمع آوری کرد. و از آنجا که زنجیره تأمینات بدون وقفه کار می کرد، صادرات به 13 میلیون تن رسید. ایو لو موروان تأکید می کند: "در زمانی که روسیه شکست خورد، فرانسه می تواند بگوید که مقاومت در برابر این فشار را تحمل کرده است. این یک بحث جدی برای کشورهای مشتری و منبع غرور در بخش صادرات است که ارزش آن را نشان می دهد."

--------------------

فعالان عمده بازار گندم

در سال های 2019-2020، تولید جهانی باید به 763 میلیون تن برسد، از این میزان 181 میلیون تن صادر می شود.

تولید کنندگان اصلی (به استثنای چین) عبارتند از: اتحادیه اروپا - 156 میلیون تن؛ روسیه - 73 میلیون؛ ایالات متحده - 52 میلیون؛ کانادا - 32 میلیون؛ اوکراین - 29 میلیون.

صادرکنندگان اصلی عبارتند از: روسیه - 34 میلیون تن

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала