بحران اقتصادی و گسترش دامنه اعتراضات در لبنان

© Sputnik / Mikhail Alaeddin /  مراجعه به بانک تصاویر Один из участников массовой демонстрации во время столкновений с сотрудниками полиции в Ливане
Один из участников массовой демонстрации во время столкновений с сотрудниками полиции в Ливане - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تظاهرات اعتراضی علیه وضعیت اقتصادی در شهرهای بزرگ لبنان گسترش یافت.

بخاطر گسترش بحران اقتصادی و پائین آمدن ارزش واحد پولی لبنان در مقابل اسعار خارجی، این کشور شاهد تظاهرات گسترده خیابانی بود، در ادامه این اعتراضات و درگیری با پولیس، یک تن کشته و چندین تن زخم برداشته اند.

حزب‌الله به دولت لبنان در نبرد با ویروس کرونا کمک می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
حزب‌الله به دولت لبنان در نبرد با ویروس کرونا کمک می‌کند

کارشناسان لبنانی به خبرگزاری اسپوتنیک در مورد اینکه چرا تظاهرات کنندگان دوباره به خیابان‌ها آمدند و آینده لبنان در انتظار چیست، می گویند که تظاهرات علاوه بر بیروت، در طرابلس و ساید نیز برگزار شد.

ریاض عیسی فعال مدنی لبنان در مورد اعتراضات جدید گفت:

"شیوع ویروس کرونا مردم را مجبور نکرده است که به خیانان‌ها بروند، بلکه سیاست اقتصادی ناکام دولت است".

او افزود:

"تا زمانیکه اقدامات قرنطینه تنها معرفی شده اند، مردم آرام بودند. اما سیاست دولت در شرایط فعلی تغییر نکرده است، این قرنطینه باعث فروپاشی پول ملی لبنان و وخیم تر شدن بحران اقتصادی خواهد شد، بیشتر شهروندان زیر خط فقر قرار گرفته اند، حالا آنان چیزی برای تغذیه کودکان ندارند. و تمام آنچه که برای آنها باقی مانده این است که دوباره به خیابان ها بروند تا دولت را به یاد ملت شان بیاندازند، در آینده نزدیک به کمبودات مواجه خواهیم شد، بنابراین نباید انتظار داشت که اعتراضات خیلی سریع آرام می شود. همه شورش های بخاطر گرسنگی است".

فیصل عبدل ستار، سیاست‌گر لبنانی بدین باور است که موج جدیدی از اعتراضات لبنان را در وضعیت بسیار خطرناکی قرار داده است که می تواند به آشوب کشانده شود.

او گفت:

"اگر تظاهرات کنندگان گرسنه و بدون معیشت ماندند آنها بانک‌ها، فروشگاه‌ها و ساختمان دولتی حمله خواهند کرد، این به خیر کشور نخواهد بود. جرایم فورا افزایش پیدا می کند، پیاده روی خیابان‌ها خطرناک خواهد بود، این نگرانی وجود دارد که کشور توسط یک دولت نه بلکه توسط خیابان اداره شود، حمله به وسایط ارتش هشدار کشته شدن قربانیان در اولین شب اعتراضات را می هد:"
امریکا جاسوس اسرائیلی را با هلیکوپتر از لبنان بیرون کرد - اسپوتنیک افغانستان
امریکا جاسوس اسرائیلی را با هلیکوپتر از لبنان بیرون کرد

او در مورد دست شدن افراد دیگر در دامن زدن اعتراضات مردمی گفت: "این احتمال وجود دارد که طرفداران امریکایی در پشت این تظاهرات باشند همچنان تظاهرات توسط سفارت امریکا نظارت می شود، البته تاکنون هیچ اسنادی تائید شده‌ای وجود ندارد".

قابل یادآوری‌ست، تظاهرات ضد دولتی در لبنان در شرایط بحران مالی و اقتصادی در این کشور روز 17 اکتبر شروع شد و به استعفای سعد حریری، نخست وزیر قبلی منجر گردید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала