گذرگا‌ه‌های تورخم و سپین بولدک 5 روز در هفته باز می‌شوند

© T Bگذرگا‌ه‌های تورخم و سپین بولدک 5 روز در هفته باز می‌شوند
گذرگا‌ه‌های تورخم و سپین بولدک 5 روز در هفته باز می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسوولان اتاق صنعت و تجارت می‌گویند که گذرگاه‌های تورخم و سپین بولدک سر از فردا یکشنبه برای پنج روز در هفته، به روی کالاهای بازرگانی و ترانزیتی کشور باز می‌شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون یک، این مسوولان همچنان می‌گویند که باز بودن بیش‌تر این راه‌ها، بر کاهش بهای مواد خوراکی تاثیر مستقیم دارد.

آمارهای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که نزدیک به 10 هزار کانتینر مواد خوراکی افغانستان در مرز تورخم و سپین بولدک، در انتظار ورود به افغانستان استند.

در حال حاضر از مرز تورخم و سپین بولدک در هفته 300 کانتینر کالای بازرگانی به شمول مواد خوراکی وارد کشور می‌شود.

خان جان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که باز بودن گذرگاه تورخم و سپین بولدک برای پنج روز در هفته نیز کم است و باید همه روزه این دو گذرگاه به روی کالاهای ترانزیتی کشور باز باشد.

هنوز پاکستان در بارۀ باز ماندن دایمی مرزهایش به روی کالاهای صادراتی کشور تصمیم نگرفته و ضدعفونی کردن موترهای ترانزیتی و بازرگانی، روند انتقال‌ها را کند ساخته است.

نقیب الله صافی، رئیس هیات عامل اتاق تجارت مشترک افغانستان - پاکستان تاکید دارد که باید روند انتقال کالاها ساده تر شود.

پاکستان پس از ایران و چین، کلان‌ترین شریک بازرگانی کشور شمرده می‌شود و افغانستان بخش زیادی از کالاهای ترانزیتی خود را از دیگر کشورهای جهان از راه بندرهای واگه و کراچی پاکستان انتقال می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала