کرونا/ بهانه تازه ترامپ برای خروج آبرومندانه از افغانستان

© REUTERS / Carlos Barria کرونا/ بهانه تازه ترامپ برای خروج آبرومندانه از افغانستان
 کرونا/ بهانه تازه ترامپ برای خروج آبرومندانه از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ترامپ که در پی عملکرد ضعیف تحت فشارهای زیادی است و در انتخابات نوامبر نیز وضعیت متزلزلی دارد؛ پس از اعطای امتیازات گسترده به طالبان اکنون با دستاویز قرار دادن کرونا بدنبال خروج آبرومندانه از افغانستان است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "تسنیم" آمریکا با بیش از یک میلیون و 130 هزار مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا و مرگ بیش از 65 هزار نفر حدود یک سوم موارد ابتلا و تلفات به این ویروس را در جهان دارد و ترامپ نیز به دلیل عملکرد ضعیف دولتش در مقابله با این ویروس تحت فشارهای بسیاری قرار دارد.

این فشارها در حالی بشدت افزایش یافته که ترامپ با توجه به وضعیت متزلزلش در نظرسنجی‌های ایالتی، کار بسیار دشواری را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نوامبر 2020  دارد.

 برخی نظرسنجی‌های تازه حاکی از آن است که «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در برخی ایالت‌های کلیدی از وی پیشی گرفته و در نظرسنجی دیگری که همزمان با انتخابات درون‌حزبی بین نامزدهای دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا انجام شد، جو بایدن با کسب 53 درصد آرا در انتخابات این کشور در جایگاه اول و ترامپ با 43 درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

اصرار ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان   - اسپوتنیک افغانستان
اصرار ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان

 ترامپ که در تبلیغات انتخاباتی‌اش در سال 2016 بر شعار پایان دادن به ماجراجویی‌های نظامی آمریکا و بازگرداندن نظامیان این کشور به خانه تاکید داشت با نزدیک شدن انتخابات نوامبر به بهانه شیوع ویروس کرونا تلاش‌هایش را برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز کرده است.

دوشنبه هفته گذشته شبکه خبری «ان‌بی‌سی» در گزارشی به نقل از دو مقام فعلی و یک مقام سابق کاخ سفید فاش کرد که رئیس‌جمهور آمریکا طی روزهای اخیر بارها مشاوران نظامی و امنیت ملی خود را برای خارج کردن تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان در بحبوحه بحران کرونا تحت فشار گذاشته است.

به گفته این مقامات آمریکایی، ترامپ تقریباً هر روز در گفت‌وگو با مشاوران خود از وضعیت نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان در بحبوحه بحران کرونا و احتمال ابتلای آنها به این بیماری همه‌گیر گلایه می‌کند و آنها را برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان تحت فشار می‌گذارد.

پافشاری ترامپ برای خروج از افغانستان اما با واکنش مشاوران نظامی‌اش روبرو شده است، آنها می‌گویند که اگر قرار باشد آمریکا به دلیل شیوع ویروس کرونا در افغانستان نیروهای خود را خارج کند، با همین معیار باید نیروهای آمریکایی از کشورهای دیگری مانند ایتالیا نیز خارج شوند.

براساس توافقنامه صلح آمریکا و طالبان که در 29 فبروری در قطر به امضا رسید نیروهای آمریکایی قرار است که با شرط متعهد بودن طالبان به توافقنامه در یک بازه زمانی 4.5 ماهه به 8600 نظامی کاهش یابند.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، حملات طالبان 70 درصد پس از امضای توافقنامه افزایش یافته است اما روند کاهش نیروها جلوتر از برنامه قرار دارد.

«سی‌ان‌ان» در این باره نوشت که شمار کنونی نیروهای آمریکایی پس از گذشت دو ماه از امضای توافقنامه قطر به کمتر از 10 هزار نفر کاهش یافته و روند سریع خروج نیروها از افغانستان که دلیل آن همه‌گیری کرونا عنوان شده باعث می‌شود تا نیروهای آمریکایی پیش از موعد مقرر از افغانستان خارج شوند.

ترامپ پس از ناکامی استراتژی جنگی‌اش برای افغانستان، درباره اطلاعات جنگ این کشور پنهانکاری کرده و از افشای عمومی آن نیز جلوگیری می‌نماید؛ مایکل روبین  پژوهشگر موسسه «امریکن انترپرایز» درباره توافق آمریکا با طالبان اظهارداشت که بدون تعهد گرفتن از این گروه برای آتش‌بس و یا کاهش خشونت‌ها علیه نیروهای افغان، آمریکا مصمم است تا افغانستان را تحت هر شرایطی ترک کند.

به گفته وی «توافقنامه آمریکا و طالبان توافقی برای برقراری صلح در افغانستان نیست بلکه پوششی است تا واشنگتن نیروهایش را از افغانستان خارج کند».

پیش از این نیز «مایکل مورل» معاون سابق سازمان سیا گفته بود که مذاکرات آمریکا و طالبان برای یافتن راهی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان نسبت بلکه به منظور خروج آبرومندانه از این کشور انجام شد.

اکنون نیز به نظر می‌رسد که ترامپ با دستاویز قراردادن کرونا، دستیابی به توافق با طالبان از هر طریق ممکن و اعطای امتیازات گسترده به این گروه و با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نظر دارد تا با تبلیغات رسانه‌ای توافقنامه قطر را به مثابه یک پیروزی سیاسی در کارنامه سیاسی دولتش ثبت کند و شانس‌ خود را نیز برای پیروزی مجدد در انتخابات ماه نوامبر افزایش ده

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала