شناسایی نخستین انفجار رادیویی در کهکشان راه شیری

© Photo / ESO/L. Calçadaشناسایی نخستین انفجار رادیویی در کهکشان راه شیری
شناسایی نخستین انفجار رادیویی در کهکشان راه شیری   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اخترشناسان به تازگی موفق به ثبت اولین فوران رادیویی سریع در کهکشان راه شیری، شده‌اند. این سیگنال رادیویی از یک مگنتار (Magnetar) زمین رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک،  به نقل از  Newsweek یک ستاره مغناطیسی یا مگنتار (magnetar) به نام SGR 1935+2154 در کهکشان راه شیری وجود دارد که ممکن است به حل راز سیگنال‌های رادیویی ساطع‌شده از اعماق فضا که سال‌هاست فکر ستاره‌شناسان را به خود مشغول کرده است کمک کند.

کشف نشانه های از یک شئ مرموز در کهکشان راه شیری  - اسپوتنیک افغانستان
کشف نشانه های از یک شئ مرموز در کهکشان راه شیری

ستاره SGR 1935+2154 که در حدود 30 هزار سال نوری با ما فاصله دارد در تاریخ 28 آپریل امسال سیگنال‌هایی با زمان تناوب چند میلی‌ثانیه از خود ساطع کرد که فقط توسط ستاره‌های خارج کهکشانی منتشر می‌شوند. اما موضوع جالب‌تر اینکه رصدخانه‌های سراسر دنیا و تلکسوب فضایی X-ray، در کنار این سیگنال‌ها، تابش‌های اشعه ایکس را نیز ثبت کردند.

در حال‌حاضر، کار روی این سیگنال‌ها در مراحل ابتدایی قرار دارد و ستاره‌شناسان سخت در تلاشند تا داده‌های به دست آمده را آنالیز کنند. اما خیلی از آن‌ها معتقدند که منبع این سیگنال‌ها ممکن است انفجارهای رادیویی سریع (FRBs) باشد.

این نوع سیگنال‌ها به احتمال زیاد دارای منبعی از نوع انفجارهای رادیویی سریع هستند.

مگنتارها نوع عجیبی از ستاره‌های نوترونی هستند که بعد از تبدیل شدن ستاره‌های غول‌پیکر به سوپرنوا، به‌صورت یک هسته بسیار سنگین باقی می‌مانند. اما مگنتارها دارای میدان‌های مغناطیسی بسیار قدرتمندتری نسبت به ستاره‌های نوترونی عادی هستند (حدود هزار بار قوی‌تر). اینکه چرا میدان‌ مغناطیسی این ستاره‌ها این اندازه قدرتمند است هنوز برای دانشمندان مشخص نیست، اما اثرات آن‌ها بر روی خود ستاره بسیار جالب‌توجه است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала