استانکزی: جنگ با دولت افغانستان شامل توافقنامه صلح با آمریکا نیست

© Sputnik / Khaibar Akifiشیر محمد عباس استانکزی
شیر محمد عباس استانکزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عضو ارشد هیأت مذاکره کننده صلح طالبان می‌گوید که این گروه بر بنیاد توافقنامه صلح، تنها با آمریکا آتش‌بس کرده و جنگ یا توقف آن با نیروهای افغان شامل این توافقنامه نیست.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، شیرعباس استانکزی عضو ارشد هیأت مذاکره کننده  صلح با آمریکا در یک  گفتگویی ویژه با روزنامه پاکستانی« تریبیون» گفته‌است که پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آتش‌بس با دولت افغانستان ممکن نیست و ادامه حملات این گروه نیز تهدیدی به توافقنامه صلح نیست.

او افزوده‌است: «توافقنامه جداگانه‌ای با دولت افغانستان درباره اعلام آتش‌بس و کاهش خشونت امضا خواهد شد.»

این عضو دفتر سیاسی طالبان همچنین گفته‌است که جنگ در افغانستان یک‌طرفه نبوده و نیروهای امنیتی افغان نیز بر مواضع طالبان حمله کرده‌اند. او افزوده که نیروهای آمریکایی نیز در حملات علیه طالبان از نیروهای افغان پشتیبانی کرده‌اند.

 افغانستان خواستار بازبینی توافقنامه آمریکا با طالبان شد - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان خواستار بازبینی توافقنامه آمریکا با طالبان شد

عباس استانکزی همچنین گفته‌است که بر بنیاد توافقنامه صلح، آمریکا می‌تواند در مناطق جنگی و انجام حمله از سوی طالبان، از نیروهای افغان حمایت کند و به طالبان بجنگد؛ اما نمی‌تواند بر مواضع طالبان در مناطق دیگر حملات هوایی و زمینی انجام دهد.

او در عین حال گفته‌است که حملات طالبان به مواضع نیروهای دولتی افغانستان به معنای تضیعف توافقنامه صلح با امریکا نیست.

این عضو ارشد گروه طالبان ایالات متحده امریکا را متهم کرده است که شرایط درج شده در توافقنامه به شمول آزادی هزاران زندانی و تعلیق حملات بر این گروه را رعایت نمی کند.

 توافقنامه ایالات متحده امریکا و طالبان که در نتیجه مذاکراتی در غیاب حکومت افغانستان در قطر امضا شد، تصریح می کند که 5000 زندانی طالبان از سوی حکومت افغانستان آزاد می شوند و طالبان نیز یک هزار زندانی حکومت را آزاد می کند.

در حالی که دولت افغانستان از طالبان خواسته تا با آزادی 1500 عضو این گروه از زندان‌های کشور، مذاکرات مستقیم را آغاز کنند؛ اما این عضو دفتر سیاسی طالبان آزادی کامل 5 هزار هزار زندانی را پیش‌شرط آغاز مذاکرات خوانده‌است.

استانکزی گفته‌است که پیش از آزادی تمامی زندانیان این گروه مطابق توافقنامه با آمریکا، آتش‌بس و کاهش خشونت علیه دولت افغانستان نیز ممکن نیست.  

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала