کمبود مواد مخدر در جهان به خاطر شیوع کووید-19

© AP Photo / Axel Heimken/dpaکمبود مواد مخدر در جهان به خاطر شیوع کووید-19
کمبود مواد مخدر در جهان به خاطر شیوع کووید-19  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل با نشر گزارشی می‌گوید که قاچاق مواد مخدر از دوره شیوع کرونا تغییرات چشمگیری داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد می‌گوید قاچاق مواد مخدر طی پاندمی کروناویروس تغییرات چشمگیری داشته است.

سازمان ملل متحد مصارف مبارزه با پاندمی کووید ۱۹ را محاسبه کرد - اسپوتنیک افغانستان
سازمان ملل متحد مصارف مبارزه با پاندمی کووید ۱۹ را محاسبه کرد

در گزارش آمده است که محدودیت‌ ترافیک هوایی بیشترین تاثیر را در تجارت داروهای مصنوعی داشته است، چون برای حمل و نقل آن در بین قاره‌ها بیشتر وسایل نقلیه هوایی استفاده می‌شد. در این زمان مدت قاچاقچیان مواد مخدر به دنبال راه‌های جایگزین برای قاچاق هروئین بوده اند و همچنان شروع به ارسال این مواد از طریق دریا کرده اند. در همین زمان کوکائین اغلب از طریق دریا حمل می‌شود، کشف منظم محموله‌های بزرگ آن در بنادر اروپایی حاکی از این امر است. این دفتر همچنان گفته است که بیماری همه‌گیر بر قاچاق غیرقانونی شاهدانه (تخم) تاثیر نداشته چون، این گیاه مخدر در مناطق فروش تولید می‌شود.

کارشناسان سازمان ملل با توجه به کمبود مواد مخدر می‌گوید که کاهش مصرف مواد مخدر برای اهداف درمانی و افزایش مصرف آن مضر تولید شده در بازار داخلی پیش‌بینی شده است. به طور مثال برخی از کشورهای اروپایی خاطر نشان می‌سازند که ممکن است مصرف کنندگان هروئین به استعمال فنتانیل و مشتقات آن رو آوردند. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که ترزیق مواد مخدر اگر افزایش یابد منجر به گسترش شیوع ایدز، هپاتیت و کرونا خواهد شد.

در ادامۀ گزارش کارشناسان در مورد مشکلات در رابطه با کشت تریاک در افغانستان، تولید کوکائین در کلمبیا و کاهش قمیت کوکائین در پرو می‌نویسند. در عین حال در بولیویا ویروس کرونا توانایی مسوولان در کنترول بوته‌های کوکائین را محدود کرده است که می‌تواند منجر به افزایش تولید کوکا شود.

سازمان ملل متحد به این نتیجه رسیده است که ممکن است در درازمدت رکود اقتصادی به خاطر شیوع کرونا شکل بازار دارو را تغییر دهد.

سازمان جهانی صحت در تاریخ 11 ماه مارچ اعلام کرد که ویروس کرونا به یک بیماری همه‌گیر به سطح جهان تبدیل شده است. براساس داده‌ها، بیش از 3.7 میلیون نفر در سراسر جهان به کووید- 19 مبتلا شده و کرونا جان بیش از 259 هزار نفر را گرفته است و همچنان بیش از 1.22 میلیون نفر نیز درمان شده اند. کشورهایی که بیشتر از این عفونت رنج می‌برند امریکا، اسپانیا، ایتالیا، بریتانیا و فرانسه هستند. روسیه با 165 هزار و 929 مورد مثبت ویروس کرونا در ربته هفتم جهان قرار دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала