سفیر اتحادیه اروپا: غنی و عبدالله به توافق نزدیک شده‌اند

© Photo / ارگسفیر اتحادیه اروپا: غنی و عبدالله به توافق نزدیک شده‌اند
سفیر اتحادیه اروپا: غنی و عبدالله به توافق نزدیک شده‌اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پیری مایدون، سفیر اتحادیه اروپا در کابل می‌گوید که رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله به یک توافق سیاسی نزدیک شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، سفیر اتحادیه اروپا تاکید می‌ورزد که رسیدن به یک توافق سیاسی میان رهبران افغان، برای حل چالش‌های موجود در این کشور یک نیاز جدی است: «ما شنیده‌ایم که گفت‌وگوها میان دو‌طرف به یک نتیجه مثبت بسیار نزدیک استند. مالکیت این نتیجه را افغانان خواهد داشت؛ بی مداخله جامعه جهانی. تاکید ما بر زمان آن است. ما همواره گفته‌ایم که بیش از این زمان وجود ندارد زیرا مردم با مشکل روبه‌رو استند».

Премьер-министр и президент Афганистана Абдулла Абдулла и Ашраф Гани  - اسپوتنیک افغانستان
صلاحیتهای شورای عالی صلح / محور اختلاف غنی و عبدالله

در همین حال، منابع نزدیک به عبدالله عبدالله می‌گویند که توافق سیاسی میان ارگ و سپیدار با مشارکت پنجاه درصدی در حکومت، نهایی شده‌است و تیم‌های فنی دو طرف کار روی زمان امضای آن - که ممکن روز دوشنبه باشد - را آغاز کرده‌اند.

اما امید میثم، سخن‌گوی عبدالله عبدالله می‌گوید که هنوز هم گفت‌وگوها در این باره ادامه دارند: «مذاکرات و گفت‌وگوها در راستای ختم بحران و ایجاد حکومت توافقی و همه‌شمول جریان دارد و این مذاکرات در روزهای اخیر پیشرفت‌های خوبی هم داشته است. تلاش‌ها برای نهایی کردن توافق تا روزهای آینده کماکان ادامه می‌یابند».

ارگ ریاست‌جمهوری نیز برای رسیدن به یک توافق سیاسی خوشبین است. 

دوا خان مینه پال، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور گفت: «پیشرفت‌هایی نیز صورت گرفته‌است و زمانی که نهایی شدند، حکومت موقف و جزئیات را با مردم شریک خواهد ساخت».

منابع می‌گویند که بربنیاد این توافق سیاسی در کنار واگذاری رهبری روند صلح و شورای عالی مصالحه به عبدالله عبدالله، صلاحیت ۱۲ وزارت، انتصاب شماری از سناتوران و برخی از سفیران ‌نیز به عبدالله سپرده شده‌اند.

همزمان با خوشبینی‌ها از پایان تنش‌ها میان ارگ و سپیدار شهروندان کشور انتظار دارند تا رهبران حکومت پس از رسیدن به توافق احتمالی برای رسیدن به صلح در کشور کار کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала