آمادگی طالبان برای برقراری تماس با هند

© Sputnik / Khaibar Akifiآمادگی طالبان برای برقراری تماس با هند
آمادگی طالبان برای برقراری تماس با هند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر از آمادگی برای تماس با هند خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک، شیرمحمد عباس ستانکزی، عضو ارشد دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر به آریانانیوز گفته است، هر زمانی‌که دهلی نو در روند صلح افغانستان گام مثبت بگذارد، طالبان حاضر به تماس با این کشور اند.

از آغاز گفتگوهای امریکا و طالبان در سال ۲۰۱۹، کشورهای زیادی در منطقه به شمول روسیه، چین، پاکستان، ایران و کشورهای آسیایی میانه به دیدار و گفتگو با نمایندگان سیاسی طالبان پرداختند؛ اما هند عکس دیگر کشورهای منطقه، با طالبان گفتگو نکرده است.

Special Representative for Afghanistan Reconciliation Zalmay Khalilzad - اسپوتنیک افغانستان
خلیل‌زاد: هند باید مستقیما نگرانی هایش را با طالبان مطرح کند

اما حالا امریکا از این کشور خواسته است که با طالبان وارد گفتگو شود. از سوی دیگر طالبان با استقبال از این کار گفته است که، این امر مشروط به گام مثبت برداشتن از سوی هند است.

ستانکزی در پاسخ به این پرسش که در ادامه تلاش‌های امریکا، آیا طالبان حاضر اند با هند وارد گفتگو شوند، می‌گوید: "با هر کسی‌که می‌خواهد در افغانستان در بخش صلح یک قدم مثبت بردارد، ما با آن‌ها مشکل نداریم. هر وقتی‌که آن‌ها می‌خواهند در این ارتباط قدم مثبت خود را بگذارند، ما حاضر استیم بخاطر صلح، با آن‌ها به تماس شویم".

زلمی خليلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته است که هند یک نیروی مهم در افغانستان است و از دخیل شدن (هند-طالبان) استقبال خواهد شد، اگر اتفاق بی‌افتد.

همزمان با این، “دی پرنت” که یک رسانه‌ی هندی است گفته است که انتظار نمی‌رود دولت نرندا مودی موقف‌اش را تغییر بدهد و به گونه مستقیم یکجا با طالبان بخش از گفتگوهای صلح افغانستان باشد، تا هنگامی‌که دهلی نو زیر فشار امریکا وادار به گفت‌گگو با این گروه شود. این رسانه به نقل از مقام‌های بلندپایه‌ی هندی گفته است که دهلی نو تمایل دارد در صورتی‌که طالبان حکومت دموکراتیک را به ویژه حکومت افغانستان را به رسمیت بشناسند، صحبت کند و حالا امریکا در حال وادار کردن هند برای گرفتن سهم در بخشی از گفتگوهای صلح افغانستان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала