ماشین حساب مرگ؛ سیستمی که به شما احتمال مرگ ناشی از کرونا را می‌گوید

© AFP 2023 / Strماشین حساب مرگ؛ سیستمی که به شما احتمال مرگ ناشی از کرونا را می‌گوید
ماشین حساب مرگ؛ سیستمی که به شما احتمال مرگ ناشی از کرونا را می‌گوید  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان لهستانی ماشین حساب را ساخته اند که در آن احتمال مرگ ناشی از ویروس کرونا را تعیین می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، «ماگدولنا مالارا-شوویتونسکا» نماینده پارک علم و فناوری پومور می‌گوید که دانشمندان لهستانی حسابگر را ساخته اند که در آن احتمال مرگ ناشی از ویروس کرونا را نشان می‌دهد.

وی می‌گوید که این محاسبه‌گر داده‌های سن و جنس و چهار بیماری‌های مزمن (بیماری قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت و آنکولوژی) فرد را استفاده کرده و احتمال مرگ را تشخیص می‌کند.

به گفته وی، داکتران و اپیدمیولوژیست‌ها نیز در ساخت این ماشین حساب سهم گرفته اند.

«پیوتر بندوش» طراح اصلی این سیستم می‌گوید: خطر مرگ ناشی از کووید- 19 کاملاً به زندگی و بیماری‌هیا مرتبط با آن از جمله چاقی، دیابت، فشار خون بالا و عوارض آنها بستگی دارد. داده‌های اخیر نشان می‌دهد که مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در بین افراد که فاقد هرگونه بیماری‌های مزمن هستند، کمتر از 1 درصد بوده است.

در جریان آزمایش، حسابگر‌ نشان داده است که خطر مرگ در صورت آلوده شدن با کرونا برای یک مرد 30 ساله فاقد بیماری‌های مزمن 0.03 درصد و برای یک زن 0.02 درصد است. همچنان خطر مرگ برای افراد 80 ساله که به ویروس کرونا مبتلا اند و همچنان از بیماری دیابت و آنکولوژی رنج  می‌برند، در مرد ها 25.86 درصد و در زن‌ها 14.03 درصد می‌باشد.

براساس آخرین داده‌ها 16 هزار و 206 نفر در لهستان به بیماری همه‌گیر مبتلا و کرونا جان 803 نفر را تا به حال گرفته است.

سازمان جهانی صحت 11 ماه مارچ سال روان اعلام کرد که کووید- 19 به یک بیماری همه‌گیر به سطح جهان تبدیل شده است. این بیماری تقریباً در تمام کشورهای جهان سرایت کرده است. بر اساس تارنمای ارزیابی‌های جهانی(ورلد مترز)، بیش از 4.1 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری کرونا مبتلا و بیش از 283 هزار نفر به اثر ویروس کرونا جان های خود را از دست داده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала