داعش انتقام رهبرانش را گرفت

© AFP 2023 / Tauseef MUSTAFAتشکیل خلافت داعش در افغانستان
تشکیل خلافت داعش در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بازداشت اسلم فاروق با مسوول مالی و نظامی گروه داعش در قندهار ضربۀ محکمی به پیکر گروه تروریستی داعش بود.

 اسپوتنیک به نقل از افغانستان. رو، داعش حملات انتقام‌جویانه‌یی را در کابل و ننگرهار راه‌اندازی کرد که کشته و زخمی های زیاد بجا گذاشت.
امنیت ملی افغانستان ضیاءالحق مشهور به شیخ ابوعمرالخراسانی، رهبر جنوب آسیا و شرق دور داعش و سه تن از همراهانش را 22 ثور بازداشت کرد که ضربۀ محکمی به پیکر گروه تروریستی داعش بود.

یک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد - اسپوتنیک افغانستان
بازداشت عضو ارشد پاکستانی تبار داعش در افغانستان + ویدئو

در نتیجۀ اعترافات رهبر داعش، هفتۀ گذشته یک پناه‌گاه گروه داعش در شمال کابل نیز مورد حمله قرار گرفت و 5 عضو این گروه به شمول 3 زن کشته شدند. زنان ساعت‌ها در برابر نیروهای امنیتی افغانستان به مقاومت پرداختند. تفاوت عمدۀ داعش با دیگر گروه‌های تروریستی این است که در چوکات داعش زنان هم می‌جنگند.
گروه تروریستی داعش در انتقام به بازداشت رهبران و کشته‌شدن افرادش در کابل، دو حملۀ خونین را در کابل و ننگرهار راه‌اندازی کرد. در حملۀ نخست بر شفاخانۀ دشت‌برچی در غرب کابل، دست‌کم 25 تن به شمول دو کودک جان باختند. 3 حملۀ کنندۀ انتحاری با لباس نظامی به شفاخانۀ غیرنظامی نسایی ولادی دشت برچی یورش بردند و زنان باردار و درحال زایمان را آماج قرار دادند. اکثر قربانیان زنانی هستند که یا ولادت کرده بودند و یا در انتظار به دنیا آوردن فرزندشان بودند. از این رویداد، 20 کودک نوزادِ بی‌سرپرست برجا مانده است.
همزمان، یک حمله‌کنندۀ وابسته به گروه داعش در ولسوالی شیوۀ ولایت ننگرهار مراسم جنازۀ یک فرمانده پیشین خیزش مردمی را هدف قرار داد و 32 تن را کشت و بیشتر از 100 تن دیگر را زخمی ساخت. گروه داعش بی‌درنگ مسوولیت هردو رویداد مرگبار تروریستی را برعهده گرفت.
حکومت افغانستان با بازداشت اسلم فاروق رهبر شاخۀ خراسان داعش به اطلاعات مهمی دربارۀ پناه‌گاه‌ها، اهداف و فعالیت‌های این گروه دست یافته است. منابع مدعی هستند که اسلم فاروق زیر شکنجه اطلاعات مهمی را با امنیت ملی افغانستان در میان گذاشته است. سال گذشته نیز عاصم عمر رهبر القاعده برای شبه قاره هند در ولایت هلمند بازداشت گردیده بود. بازداشت او نیروهای افغان را کمک کرد که پایگاه‌های داعش را در ننگرهار برچینند.

قریشی: داعش در افغانستان تهدید بزرگ برای ایران و پاکستان است - اسپوتنیک افغانستان
قریشی: داعش در افغانستان تهدید بزرگ برای ایران و پاکستان است
 

پس از بازداشت رهبران کلیدی داعش، در یک ماه پسین اهداف، منابع و عناصر وابسته به داعش شناسایی و پناه‌گاه‌های آنان مورد حمله قرار گرفت. داعش در واکنش با راه‌اندازی حملاتی در کابل و ننگرهار، به حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان پاسخ داد. احتمال می‌رود در روزهای پیش رو نیز داعش حملاتی را در کابل و ولایات راه‌اندازی کند. گروه داعش جغرافیای مشخصی را در کنترل ندارد، اما به‌گونۀ پراکنده در ولسوالی‌ها و مرکز کابل فعالیت گسترده دارد. حملات داعش به مناطق هزاره‌نشین (اهل تشیع) متمرکز است. این گروه تاکنون هزاران شیعه را در کابل و هرات به قتل رسانده است. رهبران اهل تشیع به حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان هشدار داده‌اند که اگر امنیت مساجد، تکیه‌خانه‌ها، شفاخانه‌ها، مراکز آموزشی، مکاتب، دانشگاه‌ها و در مجموع پیروان مذهب شیعه تأمین نگردد، آن‌ها خود دست به کار خواهند شد و نهادهایی را برای تأمین امنیت شان اساس خواهند گذاشت. ناظران معتقد هستند که این هشدار به معنای فعالیت رسمی گروه «فاطمیون» در افغانستان است. گروه فاطمیون متشکل از مهاجرین افغان مقیم ایران است که در جنگ برضد داعش در عراق و سوریه نقش اثرگذار داشتند. ایالات متحده امریکا جنبش فاطمیون را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت شناخته و از فعالیت آن در افغانستان هشدار داده است. برخی رهبران هزاره از جنبش فاطمیون به عنوان یک گروه مذهبی دفاع کرده‌اند. اما این نگرانی وجود دارد که فعالیت رسمی فاطمیون در افغانستان، درگیری‌های فرقه‌یی و مذهبی را کلید زند و بحران تازه‌یی را به بحران امنیتی و اجتماعی افغانستان به وجود آورد.

اسلم فاروقی رهبر شاخه خراسان در قندهار توسط امنیت ملی دستگیر شد  - اسپوتنیک افغانستان
واکنش افغانستان به درخواست پاکستان در مورد تسلیم دهی رهبر شاخه خراسان داعش
حمله به شفاخانه، هدف قراردادن بیماران و زنان باردار و کودکان نوزاد، خشم و انزجار عمومی را در پی داشته است. مقامات دولت افغانستان تلاش ورزیدند که

مسوولیت حملات تروریستی اخیر را به عهدۀ طالبان اندازند. چنانچه اشرف‌غنی دستور از سرگیری حمله به مواضع طالبان داد. صالح و دانش معاونین ریاست جمهوری نیز از همکاری داعش و طالبان در حملات خونین سه شنبه سخن زدند.
اما تحریک طالبان در دقایق نخستین رویدادها، این حملات را نکوهش کرد و آن را کار کسانی دانست که مخالف موفقیت روند صلح و مذاکرات بین‌الافغانی هستند. طالبان در بیانه‌یی گفت که این حملات در «مهمان‌خانۀ استخبارات ادارۀ کابل به‌گونۀ مشترک با داعش» راه‌اندازی شده است. طالبان مدعی هستند که این حملات به هدف تخریب پروسۀ صلح، ناکام‌سازی تلاش‌های بین‌المللی و تحریک افکار عامه در برابر آنان صورت گرفته است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала