خلیل‌زاد: جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد

© AP Photo / Jacquelyn Martinخلیل‌زاد: جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد
خلیل‌زاد: جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که خشونت‌های اخیر سوالاتی زیادی را درباره موفقیت روند صلح در افغانستان، به‌بار آورده‎است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، همزمان با افزایش خشونت در کشور، زلمی‌ خلیلزاد؛ نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان گفته‌است که توقف حملات طالبان علیه نیروهای دولتی شامل توافق‌نامه صلح قطر نیست؛ اما این گروه به کاهش خشونت تعهد کرده‌است. او در عین حال افزوده که طالبان «روح» این توافق‌‌نامه را نقض می‌کنند.

خلیل‌زاد با نکوهش حملات اخیر، گفت: «من می‌خواهم حملات وحشیانه که صورت گرفت را محکوم کنم، به ویژه حمله بر یک شفاخانۀ نسایی ولادی را. ما با مردم افغانستان احساس غمشریکی می‌کنیم و حالت آنان را درک می‌کنیم. من می‌دانم که آنان از جنگ خسته شده‌اند، آنان می‌خواهند تا جنگ خاتمه یاد و ما در کنار آنان باقی می‌مانیم.»

در حملۀ روز سه‌شنبه بر شفاخانه 100-بستر در منطقه دشت برچی شهر کابل دست کم 24 تان به شمول زنان باردار و دو کودک تازه به دنیا آمده، جان باختند و ده‎ها تن دیگر، زخم برداشتند.

زلمی خلیلزاد  - اسپوتنیک افغانستان
خلیلزاد خواستار حمایت پاکستان از روند کاهش خشونت در افغانستان شد

این حمله به‌گونه گُسترده در داخل و خارج از کشور، محکوم شد.

خلیل‌زاد در این باره اظهار داشت: «اجماع وجود دارد، چه در داخل افغانستان و چه در سطح بین‌المللی، هیچ گزینه نظامی برای ختم جنگ در افغانستان وجود ندارد، یک راه حل سیاسی و یک توافق صلح واقع‌بینانه‌ترین گزینه برای ختم جنگ در اوضاع کنونی است.»

این مقام آمریکایی که بعد از انجام ماه ها گفتگو توانست در اواخر فبروری سال جاری به یک توافقنامه صلح با طالبان دست یابد، گفت: «توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان یک فرصت تاریخی برای برقراری صلح فراهم می‌سازد.»

زلمی خلیلزاد همچنین تصریح کرده‌است که تقاضای کلیدی و شماره یک ایالات متحده از طالبان این است تا به تعهدشان در «مبارزه با هراس‌افگنی» عمل کنند.

این در حالی ‌است که حکومت افغانستان طالبان را متهم به افزایش خشونت می‌کند و می‌گوید، این گروه اراده‌ای برای تامین صلح ندارد.

بر اساس معلومات ریاست امنیت ملی، طالبان پس از توافق‌نامه دوحه که در ماه حوت سال گذشته خورشیدی امضا شد، 3712حمله را در افغانستان انجام داده‌اند که در آن 469 فرد غیرنظامی کشته و 948 نفر زخمی شده‌اند.

گفتنی ‌است که حملات خونین هفته گذشته در کابل و ننگرهار باعث شده تا رییس ‌جمهوری به نیروهای امنیتی دستور تغییر عملکرد از حالت دفاعی به حالت تهاجمی را بدهد.

حکومت در حالی بار دیگر بر ادامه جنگ پافشاری کرد که کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان به ویژه امریکا و روسیه این دستور حکومت را به روند صلح افعانستان خطرناک گفته‌‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала