دولت دونالد ترامپ مانع بزرگ مقابله جهان با ویروس کرونا

© Sputnikدولت دونالد ترامپ مانع بزرگ مقابله جهان با ویروس کرونا
دولت دونالد ترامپ مانع بزرگ مقابله جهان با ویروس کرونا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کرونا بحرانی برای تمام انسان‎هاست و باید کشورها در این مقطع حساس همکاری و مشترکاً با آن برخورد کنند اما دولت ترامپ آمریکا را به مانع بزرگ مقابله جهان با کرونا تبدیل کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رادیو بین المللی چین، مایکل فوکس پژوهشگر ارشد مرکز توسعه یکی از اندیشکده‌های امریکا 12 مه با انتشار مطلبی در گاردین نوشت: دولت ترامپ امریکا را به مانع بزرگ مقابله جهان با کرونا تبدیل کرده است.

در این مقاله آمده است: کوتاهی و ضعف ترامپ در برخورد با کرونا نه تنها همه گیری کرونا در امریکا را تشدید کرده بلکه بر دشواری مقابله جهان با کرونا افزوده و باعث شد بشر در این بحران بهای بیشتر و مرگبارتری بپردازد.

این مقاله ادامه می‎دهد: کرونا بحرانی برای تمام انسان‎هاست و باید کشورها در این مقطع حساس همکاری و مشترکاً با آن برخورد کنند اما دولت ترامپ امریکا را به مانع بزرگ مقابله جهان با کرونا تبدیل کرده است.

مانع تراشی برای همکاری بین المللی

به نوشته این مقاله: اداره برنامه جهانی غذا اعلام کرد کرونا احتمالا باعث قحطی و کشته شدن تعداد زیادی از انسان ها می‌شود اما امریکا نه تنها به کشورهای در حال توسعه کمک نکرده بلکه مانع اقدامات گروه 20 در این راستا شده است.

سازمان ملل نیز با توجه به شیوع کرونا خواستار آتش بس گسترده در سطح دنیا شد اما موقعی که قرار بود رای‌گیری برای تصویب این طرح در شورای امنیت برگزار شود، امریکا یگانه عضوی بود که آن را وتو کرد. این طرح قاعدتاً قرار نیست به نفع کشور خاصی باید باشد و صرفاً بیانگر یک تمایل و رویکرد عمومی است و در طول تاریخ چنین طرح‎هایی هیچ وقت وتو نشده بود اما امریکا در این کار پیشقدم شد. به علاوه، دولت ترامپ به رغم شرایط نامطلوب اقتصادی در ایران و ونزوئلا، تحریم ها علیه این دو کشور را ادامه می دهد.

اتحادیه اروپا نیز 4 می برای تامین منابع مالی و جذب کمک برای توسعه دارو و واکسین کرونا نشستی آنلاین برگزار کرد اما امریکا در آن شرکت نکرد و هیچ تعهدی نیز برای اهدای کمک ارائه نداد.

توقف پرداخت مالی به سازمان بهداشت جهانی

بر اساس این مقاله: در ابتدای شیوع کرونا سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع آن در جهان هشدار داده بود و از کشورها خواسته بود خود را آماده کنند. اما دولت ترامپ نه تنها از همکاری با سازمان بهداشت جهانی خودداری کرد بلکه برای سرپوش گذاشتن بر کوتاهی های خود در برخورد با شیوع کرونا، پرداخت مالی به این سازمان را نیز متوقف کرد.

البته این اقدام مورد سرزنش گسترده قرار گرفت. وزیر بهداشت آلمان گفت که کشورها در مقطع حاساس کنونی به همکاری بین المللی نیاز دارند و سازمان بهداشت جهانی در این کار نقش مهمی ایفا می‌کند و توقف پرداخت مالی امریکا به سازمان بهداشت جهانی یک چالش بزرگ برای مقابله جامعه جهانی با کرونا به شمار می آید.

فرافکنی مسوولیت خود بر چین

امریکا حالاً در وضعیت وخیمی قرار دارد و تعداد موارد ابتلاء و فوتی آن بسیار بیشتر از دیگر کشورها است. اما آنچه برای دولت ترامپ مهم است، انتقال توجه مردم به دیگر مسائل و روی آوردن به دروغ برای فرافکنی مسوولیت خود در برخورد با کرونا به چین است.

سی ان ان در برنامه 19 اپریل خود گفته است صرفاً با انتقاد از چین مساله حل نمی‎شود و ترامپ حرفهای متناقصی می‌زند که نمی توان فهمید کدام درست و کدام غلط است. در این برنامه تاکید شد که ارزیابی اشتباه دولت ترامپ از وضعیت باعث همه گیری کرونا در امریکا شده و اکنون واشنگتن تصمیم گرفته با سرپوش گذاشتن بر آن، چین را به باد انتقاد بگیرد.

اما قطعی است با فرافکنی مسئولیت نه تنها نمی توان دستاوردهای چین در برخورد با کرونا را نادیده گرفت و به مهار کرونا در امریکا کمک کرد بلکه برای مقابله جهان با کرونا نیز موانع بیشتری ایجاد می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала