غنی: ما نشان دادیم که بدون میانجی‌گری خارجی‌ها به توافق رسیده می‌توانیم

© Photo / A Aغنی: ما نشان دادیم که بدون میانجی‌گری خارجی‌ها به توافق رسیده می‌توانیم
غنی: ما نشان دادیم که بدون میانجی‌گری خارجی‌ها به توافق رسیده می‌توانیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس‌جمهور غنی در مراسم امضای توافق سیاسی با عبدالله می‌گوید که ما نشان دادیم بدون میانجی‌گری خارجی‌ها به توافق رسیده می‌توانیم.

به گزارش اسپوتنیک، رییس‌جمهور غنی در مراسم امضای توافق سیاسی با عبدالله عبدالله گفت: «امروز یک روز تاریخی است ما نشان دادیم که بدون میانجی‌گری خارجی‌ها به توافق رسیده می‌توانیم».
رئیس جمهور افغانستان گفت: "صلح گم‌شده‌ی افغان‌ها است و اجماع برای صلح حیاتی است. در روزهای آینده امیدواریم که نخست زمینه آتش‌بس و سپس توافق صلح فراهم شود."
در عین حال آقای عبدالله عبدالله گفت: «امروز نقطه پایان بحران است. وی می‌افزاید که توافق سیاسی کار آسانی نبود، اما سرانجام حاصل اتفاق افتاد چیزی‌که امروز مردم ضرورت دارند، وحدت و یک‌پارچگی است».
رئیس شورای عالی مصالحه‌ی ملی از جامعه جهانی می‌خواهد که همکاری‌های شان را با افغانستان و مردم این کشور ادامه دهند.
از سویی هم در این برنامه که حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان حضور داشت گفت: "امیدواریم نه از جانب حکومت نه از سوی طالبان دیگر جنگ ادامه یابد. هرچه زودتر دو طرف گفت‌وگوهای صلح را آغاز کنند."
توافقنامه سیاسی، پس از آن امضا می‌شود که هم اشرف غنی و هم عبدالله عبدالله در انتخابات جنجالی سال گذشته خودرا برنده اعلام کردند و مراسم‌های تحلیف را به‌جا آوردند.
اشرف غنی اما از سوی کمیسیون مستقل انتخابات برنده انتخابات اعلام شد و عبدالله عبدالله خود، خودش را رییس‌جمهور اعلام کرد.
بربنیاد یک نسخه این توافق سیاسی، اشرف غنی هم‌چنان رییس‌جمهور است و عبدالله عبدالله عبدالله هم مسوولیت «شورای عالی مصالحه» را خواهد داشت و نیز در کابینه ۵۰ درصد سهم خواهد داشت.
در این نسخه توافق‌نامه آمده‌است که روند صلح را شورای عالی مصالحه ملی رهبری خواهد کرد و هیأت مذاکره کننده صلح به این نهاد گزارش خواهد داد.
اعطای رتبه نظامی مارشالی برای جنرال دوستم بربنیاد فرمان رییس‌جمهور و عضویت وی در شورای عالی دولت و شورای امنیت ملی بخشی دیگر از این توافق است.
در همین حال، گفته می‌شود که وزارت‌خانه‌های امور داخله، عدلیه، کار و امور اجتماعی، امور مهاجرین و عودت کننده‌گان، ترانسپورت، اقتصاد، زراعت آبیاری و مالداری، تحصیلات عالی، امور سرحدات و قبایل، صنعت و تجارت و‌ وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نیز از سوی غنی به عبدالله پیشنهاد شده‌است.
در بخشی از این توافق‌نامه به اصلاحات در ساختار حکومت و برگزاری انتخابات نیز پرداخته شده‌است.
بربنیاد این توافق‌نانه یک هیات نظارتی پنج نفری که مشمول چهره‌های ملی – سیاسی خواهند بود ایجاد خواهد شد تا جلو نقض توافق‌نامه را بگیرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала