«تشدید بزرگ انتظار داشته باشید»: نیروهای امریکایی از عراق به کجا شتافتند

© AFP 2023 / Delil Souleiman«تشدید بزرگ انتظار داشته باشید»: نیروهای امریکایی از عراق به کجا شتافتند
«تشدید بزرگ انتظار داشته باشید»: نیروهای امریکایی از عراق به کجا شتافتند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شان و. اودانیل بازرس ارشد وزارت دفاع آمریكا در مورد پیشرفت عملیات «قصد تزلزل ناپذیر» به كنگره به ارتباط افزایش حضور نظامی در سوریه، خطر فرار شبه نظامیان داعش* از زندانها، مشكلات در تعامل با روسیه و تأثیر پاندیمی كرونا ویروس گزارش داد.

در گزارش 134 صفحه ای - تقریباً تمام چالش هایی كه امسال امریكایی ها در سوریه و عراق با آن روبرو شده، تذکر یافته اند. به این که چه چیز آنها را بیش از همه نگران می سازند- در مطلب منتشره ریا نووستی توجه نمائید.

از عراق - به سوریه

اودانیل حادثه عمده ربع اول سال 2020  که باعث چرخش بنیادی اوضاع در شرق نزدیک گردید، از بین بردن قاسم سلیمانی جنرال ایرانی نامید.

میخواهیم یاداوری نمائیم که در تاریخ 3 جنوری طیاره بدون سرنشین امریکایی موتری را با راکت در میدان هوایی بین المللی بغداد منهدم کرد. این کار ایالات متحده و ایران را در آستانه ی جنگ تمام عیار قرار داد، اما تهران نسبتاً محتاطانه پاسخ داد و تاسیسات نظامی ایالات متحده را در عراق درهم کوبید. گزارش تأیید می کند که در آن زمان بیش از 100 امریکایی زخمی شده اند.

عراق نسبت به قتل سلیمانی واکنش منفی نشان داد. موجی از اعتراضات در این کشور صورت گرفت و مقامات خواستار خروج سربازان امریکایی شدند که پاسخ جدی رد آن دریافت کردند. با وجود این، اودانیل خاطرنشان ساخت، ایالات متحده حضور خود را در عراق بطور چشمگیری کاهش داد و از ابتدای سال پنج پایگاه - القائم، قیاره، ستاد عملیاتی نینوا،K-1  و التقدم را به نظامیان محلی تسلیم کردند.

برخی از پرسونل را به سایر تاسیسات منتقل نمودند و برخی به سوریه منتقل شدند – از جمله، قطعات حمایت آتشی و دسته های طبی. تعداد سربازان امریکایی در سیفرات به میزان قابل توجهی افزایش یافت. آخرین کاروان با تجهیزات و سلاح ها عراق را به تاریخ 13 ماه می به مقصد سوریه - به سمت پایگاه های نظامی امریکا در ولایت هسکه ترک کرد.

مساله نفت

سرگئی سوداکوف نامزد اکادیمیسین اکادمی علوم نظامی ، دانشمند سیاست دادن – امریکا شناسی به خبرگزاری ریا نووستی معلومات داد: "اگرچه دونالد ترامپ بارها راجع به ختم عملیات در سوریه اعلام داشته، اما ما برعکس - تقویت نیروهای نظامی را مشاهده میکنیم. من معتقدم که ایالات متحده یک نوع نظریه جدید حضور را آماده می سازد. آنها نمی توانند این واقعیت را بپذیرند که روسیه از دمشق حمایت میکند. موفقیت های نیروهای مسلح ما به مثابه توهین به کل سیاست دونالد ترامپ در شرق نزدیک تلقی می شود. سوریه همچنان یک مرکز مهم آموزش برای ایالات متحده است و به آن اجازه می دهد تا با روسیه رقابت کند و مشکلات خاصی را برای مسکو ایجاد می کند."

شناسایی هواپیماهای نیروی دریایی ایالات متحده در نزدیکی پایگاه‌های روسیه در سوریه - اسپوتنیک افغانستان
شناسایی هواپیمای نیروی دریایی ایالات متحده در نزدیکی پایگاه‌های روسیه در سوریه

کارشناس خاطرنشان می سازد که علاوه بر سیاست، ایالات متحده به نفت در سوریه نیز علاقه دارد. تمام منابعی که می تواند از عراق کشید، مدت ها است که تحت سلطه امریکا قرار دارد. اما آنها هنوز نتوانسته به طور کامل بر معادن نفتی سوریه تسلط داشته باشند. سوداکوف یادآوری نمود که دموکرات ها مرتباً ترامپ را به خاطر هزینه های هنگفت جنگ های بی معنی در شرق نزدیک سرزنش می کنند. این متخصص معتقد است که رئیس جمهور امریکا سعی خواهد کرد، با طلای سیاه سوریه حداقل مخارج پول را جبران کند.

این نکته در گزارش اودانیل نیز ذکر شده است. در این سند به صراحت آمده است که هدف اصلی عملیات علیه داعش* در سیفرات تامین امنیت معادن نفت و گاز است که توسط نیروهای کردی و ائتلاف کنترول می شوند. بنابراین، مقامات آمریکایی تأیید کرده اند که آنها در واقع در سوریه مشغول تجارت هستند و نه مبارزه با تروریسم.

داعش: بسیاری از عملیات‌ها در سوریه را با هماهنگی امریکایی انجام می‌دادیم - اسپوتنیک افغانستان
داعش: بسیاری از عملیات‌ها در سوریه را با هماهنگی امریکایی انجام می‌دادیم

در گزارش به طور جداگانه افزایش خصومت مردم سوریه نسبت به نظامیان امریكا تذکر یافته است. به سوی کاروانهای اردوی امریكا مرتباً سنگ پرتاب می شود و در مسیر حرکت آنها موانع ایجاد می گردند. و پس از این وضع فقط بدتر خواهد شد.

فقط کردها می توانستند از ایالات متحده در سوریه حمایت کنند، اما به آنها خیانت کردند. اکنون آنها به بازگشت زیر پرچم رسمی دمشق آماده اند. سیاست دانان موافقند که دیر یا زود، امریکایی ها به خروج از سوریه مجبور خواهند شد. هیچ کس در آنجا به حضور آنها خوش نیست.

*سازمان تروریستی ممنوع در فدراسیون روسیه

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала