واکنش طالبان به توافق سیاسی میان غنی و عبدالله برای تقسیم قدرت

© AP Photo / Hussein Sayed واکنش طالبان به توافق سیاسی میان غنی و عبدالله برای تقسیم قدرت
  واکنش طالبان به توافق سیاسی میان غنی و عبدالله برای تقسیم قدرت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه طالبان اعلام کرد که توافق میان "اشرف غنی" و "عبدالله عبدالله" برای تقسیم قدرت در افغانستان تکرار تجارب شکست خورده پیشین است.

به گزارش اسپوتنیک، سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در قطر  حل مشکل افغانستان را اجرای توافق دوحه، دوری‌ از موانع، آزادی زندانیان و آغاز مذاکرات دولت کابل (با طالبان) اعلام کرد.

 سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صفحه توییتر خود نوشته:"چیزی که در کابل جریان دارد، تکرار تجارب ناکام قبلی است".

وی گفته:" جهت های افغان باید به حل اصلی مشکل متوجه شوند. حل معضله افغانستان در عملی شدن پیمان دوحه نهفته است". او افزوده: "باید از ایجاد موانع اجتناب صورت گیرد. پروسه رهایی زندانیان تکمیل و هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود".

توافقنامه‌ی سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله به امضا رسید - اسپوتنیک افغانستان
توافقنامه‌ی سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله به امضا رسید

اظهارات طالبان در مورد آزادی زندانیان این گروه توسط دولت افغانستان درحالی مطرح می‌شود که "جاوید فیصل" سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی اخیرا از آزادی دومین گروه صد نفری زندانیان طالبان از زندان بگرام خبر داده بود.

زندانیان طالبان براساس فرمان رییس جمهوری افغانستان آزاد شدند که پس از مراسم تحلیف برای رهایی یک هزار و 500 زندانی این گروه به منظور نشان دادن حسن نیت و تأمین صلح صادر شده بود.

گفتنی است که توافقنامه سیاسی میان محمداشرف غنی رییس جمهور و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی پس از 5 ماه از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، روز یکشنبه (28 ثور) به امضا رسید.

براساس این توافق‌نامه عبدالله ریاست شورای عالی مصالحه را که دارای پنج معاون، بودجه مستقل و صلاحیت‌های مشخص است، برعهده گرفته و در معرفی 50 درصد کابینه دولت نیز سهم دارد.

کمیسیون انتخابات، 5 ماه پیش محمداشرف غنی را برنده انتخابات اعلام کرد اما عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی او این نتایج را غیرقانونی خواند.

غنی و عبدالله در ماه حوت بطور هم‌زمان مراسم تحلیف را در کاخ‌های ریاست جمهوری و سپیدار با هواداران خود برگزار کردند و با این کار بطور عملی افغانستان دارای دو رییس جمهوری شده و دولت موازی باعث ایجاد بحران شده بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала