خواست یوناما برای توقف جنگ و آغاز مذاکرات صلح در افغانستان

عضو شوید
هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش تلفات غیرنظامیان، خواستار توقف هرچه زودتر جنگ و آغازمذاکرات بین‌الافغانی شده است.

به گزارش اسپوتنیک،  هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از افزایش تلفات غیرنظامیان در این کشور ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف فوری جنگ و تمرکز دوباره بر مذاکرات صلح و همچنان آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شده است.

در اعلامیه‌ی یوناما که امروز (سه‌شنبه، 30 ثور) منتشر شده، آمده است که افزایش آمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان و نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی برای حفاظت از غیرنظامیان در برابر آسیب‌های جنگ، ایجاب می‌کند که جنگ هرچه زودتر متوقف و مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

براساس آمار ابتدایی یوناما، تلفات غیرنظامیان در جریان ماه اپریل سال جاری میلادی از اثر عملیات‌های طالبان و نیروهای امنیتی افغان افزایش یافته است. یوناما در مورد سطح خشونت در نیمه‌ی اول ماه جاری میلادی (می) نیز ابراز نگرانی کرده است.

براساس اعلامیه‌ی یوناما، طالبان در ماه اپریل مسئول 208 مورد تلفات غیرنظامیان بوده که در مقایسه با ماه اپریل 2019 میلادی 25 درصد افزایش یافته است. این آمار همچنان مشابه به آماری است که در ماه مارچ سال جاری میلادی از سوی یوناما ثبت شده بود.

همچنان گفته شده است که نیروهای ملی امنیتی افغان نیز در جریان ماه اپریل سال جاری میلادی مسئول تلفات 172 غیرنظامی بوده‌اند که در مقایسه به ماه اپریل 2019 میلادی 38 درصد و در مقایسه با ماه مارچ سال جاری میلادی، 37 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

یوناما در کنار افزایش تلفات غیرنظامیان، از عدم احترام گروه‌های درگیر به قوانین بین‌المللی بشردوستانه نیز شدیدا ابراز نگرانی کرده است.

به گفته‌ی یوناما، حملات عمدی بر افراد و اهداف غیرنظامی به‌شمول مراکز صحی یا کارمندان محفاظت شده، ممکن است جنایت جنگی محسوب شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала