عربستان سعودی در دام کرونا ویروس و عواقب آن برای امنیت انرژیتیک جاپان

© Fotolia / Sergiy Serdyukعربستان سعودی در دام کرونا ویروس و عواقب آن برای امنیت انرژیتیک جاپان
عربستان سعودی در دام کرونا ویروس و عواقب آن برای امنیت انرژیتیک جاپان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گفته نویسنده مقاله، این امکان وجود دارد که سناریوهای "بهار عربی" در عربستان سعودی تکرار شود. اقدامات خانواده سلطنتی باعث افزایش نارضایتی در بین مردم می شود. خوانندگان مطمئن هستند: "سرنوشت عربستان سعودی - این سرنوشت هر کشوری است که دارای اقتصاد یک جانبه معلول است."

کادزوهیکو فودزی در مقاله خود در نشریه Daily Shincho (جاپان) می نویسد، منابع مالی عربستان سعودی تحت تأثیر "ارابه آتشین" قرار گرفته است (بیان تمثیلی از ادبیات باستانی جاپان که نشان دهنده مصائیب فاجعه بار و غیرقابل دفع - آتش سوزی که خانه ها و دارایی های مردم را از بین می برد - می باشد – تبصره مدیریت مسوول).

بودجه این کشور در ابتدا براساس قیمت نفت 60 دالر هر بیرل تنظیم شده بود. اکنون به معنای واقعی کلمه "می سوزد". در حالات عادی، حدود 80% درآمد بودجه از صادرات نفت خام تأمین می شود. در ماه های اخیر، حجم این درآمدها 2 بار کاهش یافته است.

کرونا درآمدهای نفتی عربستان سعودی را فرو ریخت - اسپوتنیک افغانستان
کرونا درآمدهای نفتی عربستان سعودی را سقوط داد

مهمترین دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت، کاهش فاجعه بار تقاضا به آن در زمینه پاندیمی کروناویروس است که در کره زمین رخ داده است. به گفته کارشناسان، تقاضای جهانی روزانه 30 میلیون بشکه کاهش یافته است. این مقدار باورنکردنی نفت است که تقریباً با سطح کلی تولید آن توسط کشورهای عضو اوپک قابل مقایسه است.

نسبت کرونا ویروس امسال شهر مقدس مکه برای مومنان بسته است. به این ارتباط بودجه پادشاهی عربستان سعودی 12 میلیارد دالر دیگر دریافت نخواهد کرد.

در عربستان سعودی همین اکنون به تعداد 40 هزار نفر به covid-19 مصاب شده اند. این سومین شاخص در شرق نزدیک پس از ترکیه و ایران است. این بیماری همه گیر، خانواده سلطنتی را تحت تأثیر قرار داده است. بیش از 150 عضو آن به این بیماری مصاب شده اند. بیمارستان ویژه سلطنتی واقع در جده در بحیره سرخ کاملاً پر است. با عجله، دو هوتل اختصاصی به بیمارستان ها تبدیل شده اند.

 کرونا در جهان عرب / افزایش مبتلایان در قطر و عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
کرونا در جهان عرب / افزایش مبتلایان در قطر و عربستان سعودی

شاهزاده ولیعهد محمد بن سلمان که این کشور را عملاً اداره می کند، 5 سال پیش جنگ  گسترده با یمن را آغاز کرده و در این مدت بیش از 233 میلیارد دالر در آن خرج کرده است. ولی او به هیچ نتیجه ای نرسید است. علاوه بر این، دولت شاهی در حال حاضر در معرض خطر جدی گسترش کرونا ویروس از یمن قرار گرفته که در نتیجه این جنگ دچار فاجعه انسانی شده است.

مرکز تولید نفت عربستان سعودی، شهر صنعتی دمام، واقع در شرق این کشور ( با حدود 2 میلیون نفر جمیعت) در تاریخ 3 ماه می بسته شد. در حال حاضر از نظر صادرات نفت عربستان سعودی هیچ مانعی وجود ندارد. اما به دلیل متلاطم بودن اوضاع، چنین موانع ممکن هر لحظه رخ دهد. و سپس ضربه بسیار دردناکی می تواند به امنیت انرژی جاپان وارد شود که 40% کل حجم واردات نفت را از عربستان سعودی دریافت می کند.

محمد بن سلمان از برنامه امریکا پرده برداشت - اسپوتنیک افغانستان
محمد بن سلمان از برنامه امریکا پرده برداشت

امسال کسری بودجه عربستان سعودی به طور قابل توجهی از 10 درصد فراتر رفته است. در ماه مارچ، ذخایر طلا و ارز کشور 464 میلیارد دالر بود که به کمترین میزان از سال 2000 کاهش یافته است. امسال، وام های خارجی عربستان سعودی از 60 میلیارد دالر تجاوز نموده است.

روشن است كه كشور بدون اقدامات قاطع در زمينه مالي خود نمي تواند کاری انجام دهد. در تاریخ 11 ماه می، وزیر مالیه کشور، محمد الجوادان، راجع به آنها اعلام کرد. اعلامیه وی تأثیر انفجار بمب را به وجود آورد.

از جولای سال جاری، مالیات بر ارزش اضافی (مربوط به مالیات مصرف کننده در جاپان) از 5% فعلی به 15% افزایش یافته است. در عین زمان، حمایت از پرداخت به مردم (مجموعاً 22.6 میلیارد دالر) که در سال 2018 به منظور کاهش ضربات سنگین ناشی از افزایش قیمت ها که پس از معرفی مالیات بر ارزش اضافی وارد شده بود، در جون متوقف میشود.

برنامه جاه طلبانه دیدگاه 2030 که با آن شهزاده ولیعهد محمد بن سلمان می خواست به مردم با امیدهای زیادی به آینده الهام ببخشید، امروز به برنامه ای از "رویاهای تحقق نه یافته" مبدل شده است. علاوه بر این، فروپاشی آن می تواند باعث شورش شود.

به طور مثال، معلوم شد كه نیروهای حکومتی یكی از رهبران تأثیرگذار قبایل محلی را كه در سواحل بحیره سرخ زندگی می كرد، كشتند که با مفکوره مرکزی دیدگاه 2030 – اعمار «شهر هوشمند آینده NEOM -»( در انتهای شمال-غربی كشور، در منطقه تابوک) مخالفت كردند.

محمد بن سلمان بن عبد العزيز آل سعود - اسپوتنیک افغانستان
افشای نهاد "امنیت و اطلاعات" محرم زیر نظر محمد بن سلمان

تاکنون خانواده سلطنتی به برقراری روابط دوستانه با قبیله های پراکنده در سراسر کشور موفق شده بود. اما، همانطور که این واقعه نشان می دهد، اخیراً، در رابطه با وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی، این امر به طور فزاینده ای دشوار شده است. ظاهرا با گذشت زمان، این مشکل برای دربار سلطنتی فقط بدتر خواهد شد.

وقایع امروزی در عربستان سعودی - یکی از بارزترین نمونه های آن است که پاندیمی جهانی کرونا ویروس چگونه بنیاد ظاهراً غیر آسیب پذیر امنیت انرژیتیک جاپان را متزلزل می سازد. حکومت جاپان باید در این رابطه نسبت به این مساله به مراتب جدی تر برخورد نماید و اقدامات قاطعانه ای را در باره تامین ثبات واردات منابع انرژی به کشور اتخاذ نماید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала