این تانک واقعی روسی میتوانست حتی در برابر انفجار هستوی تاب آورد

© Sputnik / Evgeny Yepanchintsev /  مراجعه به بانک تصاویر این تانک واقعی روسی میتوانست حتی در برابر انفجار هستوی تاب آورد
این تانک واقعی روسی میتوانست حتی در برابر انفجار هستوی تاب آورد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تانک پروژه 279 اصلاً در تیاتر فعالیت های جنگی در اروپا مسلط می بود. در سال های اول جنگ سرد هم نظامیان عرصه پلانگذاری امریکایی و هم شوروی پیش بینی می کردند که جنگ بعدی اروپایی از اولین شلیک هستوی خواهد بود. تفکر استراتژیک از منطق ساده ناشی میشد: اگر امریکا و اتحاد شوروی گلوله های هستوی دارند – پس چرا باید آنها را استفاده نکرد؟

کالیب لارسون (Caleb Larson) در مقاله منتشره در نشریه The National Interest (امریکا) می نویسد، بر اساس این فرضیه، بسیاری از مدلهای جالب تجهیزات نظامی ایجاد شد - نه تنها تانک ها، بلکه اولین طیارات توربوجت، دستگاه های پروازی با موتورهای توربوپره ای و غیره. همه آنها برای آن درنظر گرفته شده بودند، تا در ساعات نخست درگیری هسته ای، طرف خود را بی سلاح نماند، هنگامی كه طبق پیش بینی ​​برنامه ریزان نظامی، یكی از اولین اهداف برای نابودی دشمن، میدان های هوایی خواهند بود. دقیقاً مانند این طیارات، واسطه279  به گونه ای طراحی شده بود که در چنین شرایط می توانست یکی از معدود وسایط باشد که از محل انفجار هسته ای جان سالم به در برد.

تیم اردوی چین - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی برای برگزاری مسابقات بین المللی «نبرد تانک ها»

واسطه 279 تانک سنگین با مشخصات بی مانند بود و برای کوه ها نه، بلکه برای اراضی هموار طراحی شده بود که می توانست حتی در شرایط زمین لای و لوش بهاری روسیه کار کند.

سیستم تانکی های هیدرو پنوماتیک خالی بود و می توان از آن برای ذخیره سوخت استفاده کرد و با وجود موتور بزرگ و وزن نسبتاً مناسب این تانک سنگین، به واسطه  279  امکان فعالیت در فواصل زیاد فراهم می کرد. انجن آن – دیزلی به قوت 1000 قوه اسب بود. این امر به تانک اجازه می داد، تا به سرعت 35 میل در ساعت (55 کیلومتر در ساعت) حرکت نماید.

روسیه برای نابودسازی تانک های ناتو در صورت آغاز جنگ راکت ها دارد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه برای نابودسازی تانک های ناتو در صورت آغاز جنگ راکت ها دارد

توپ عمده واسطه 279 بسیار بزرگ بود و کالیبر 130 میلی متر داشت. اگرچه در دهه 50 طراحی شده بود، چنین توپ حتی مطابق با استانداردهای امروزی بزرگ تلقی می شود. برای مقایسه: تانک آمریکاییM-1 ("Abrams")  توپ 120 میلیمتری دارد.

اما آنچه در واسطه 279 واقعاً بی نظیر است، این زره آن است. زره آن بار دو برابر داشت - و می توانست در برابر اصابت گلوله های ضد تانک و انفجار هسته ای مقاومت کند. ضخامت زره بدنه در جاهای مختلف متغیر بود، اما حداکثر به 270 میلی متر می رسید.

ارزیابی تانک آرماتا روسی از دید آمریکایی ها - اسپوتنیک افغانستان
ارزیابی تانک "آرماتا" روسی از دید آمریکایی ها

وزن سنگین واسطه 279 برای جلوگیری از چپه شدن و از بین رفتن تانک هنگام انفجار هسته ای در نظر گرفته شده بود، و بدنه آن به شکل دیسک که به سمت پایین می افتد، باعث آن می شد تا تانک به زمین بچسپد. برج واسطه 279 حتی بهتر از بدنه آن محافظت شده بود و با زره 320 میلی متری فولادی پوشانده شده بود.

واسطه 279 را جنگ های وحشتناکی نابود نه ساخت، بلکه تغییر دکترین جنگ آن را از بین برد. با شروع جنگ سرد، برنامه ریزان امریکایی و شوروی نظر خود را درباره روند درگیری هسته ای تغییر دادند. آنها به تدریج به این امر معتقد شدند که اولین شلیک جنگ بعدی در اروپا مهمات هسته ای نخواهد بود، طور که قبلاً تصور می شد، ابتدا غرش شلیک سلاح های معمولی شروع خواهد شد. دلیل دوم "مرگ قبل از تولد" واسطه 279 تغییر نظریه زره بود. به جای مجموعه متنوعی از تانک های سبک، متوسط ​​و سنگین، استراتژیست ها به مفکوره تانک «اونیورسال» رو آوردند. نظریه به اصطلاح تانک عمده برنده شد. برای واسطه 279 اصلاً در برنامه های استراتژیک جایی باقی نماند که او بتواند آن را پر کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала