حکمتیار: توافق سیاسی غنی و عبدالله نتیجه فشارهای خارجی و تجربه ناکام گذشته است

© Sputnik / JAKحکمتیار
حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر حزب اسلامی در افغانستان گفت که توافق سیاسی برای ایجاد «حکومت مشارکتی» در پی فشارها و تهدیدات خارجی صورت گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان توافقنامه «حکومت مشارکتی» بین «اشرف غنی» و «عبدالله» را تکرار تجربه ناکام حکومت وحدت ملی خواند که کمکی به حل بحران جاری در افغانستان نخواهد کرد.

وی افزود که این تصمیم بین دو تیم دولتی بود که در طول بیش از 5 سال دوره حکومت وحدت ملی نتوانستند اختلافات خود را حل کنند.

به گزارش «آریانا نیوز»، حکمتیار ادامه داد که «ای کاش این تصمیم پیش از برگزاری دو مراسم تحلیف موازی بود نه برخاسته از تهدیدات و فشارهای خارجی».

 واکنش تند پدرام به توافق سیاسی عبدالله با غنی - اسپوتنیک افغانستان
واکنش تند پدرام به توافق سیاسی عبدالله با غنی

رهبر حزب اسلامی افغانستان همچنین پیشنهاد تشکیل شورای عالی تصمیم‌گیری از «چهار طرف عمده سیاسی» برای ایجاد اجماع سیاسی و نیز کار برای پایان دادن به بحران این کشور شد.

پس از چند ماه کشمکش‌ها و بحران ناشی از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، اخیرا توافق‌نامه سیاسی بین عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی و محمد اشرف غنی رییس جمهوری امضا و بر این بحران نقطه پایان گذاشته شد.

بر اساس این توافقنامه، اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور باقی خواهد ماند و عبدالله عبدالله نیز ضمن رهبری شورای عالی مصالحه، در 50 درصد در کابینه نیز سهم خواهد بود.

مراسم این توافقنامه بدون حضور مقامات خارجی برگزار شد اما برخی کارشناسان معتقدند که تهدیدات آمریکا برای کاهش یک میلیارد دالری کمک‌ها و نیز فشارهای کشورهای خارجی در ایجاد این توافق بسیار تاثیرگذار شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала