امریکا از معاهده "آسمان‌های باز" خارج می‌شود

© Sputnik / Varvara Gert'e /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا از معاهده "آسمان‌های باز" خارج می‌شود
آمریکا از معاهده آسمان‌های باز خارج می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع به نقل از مقامات ارشد دولت امریکا می گویند که ایالات متحده روز جمعه روسیه اطلاع خواهد داد که از معاهده "آسمان‌های باز" خارج خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، نیویورک تایمز به نقل از منابع پنتاگون و اطلاعات مخفی امریکا می نویسد که روسیه از این پیمان می تواند از این پیمان برای نظارت بر زیرساخت های مهم ایالات متحده و حتی حملات سایبری استفاده کند، هر چند که تاکنون تائید نشده است.

احتمال واکنش نظامی روسیه به پیمان‌شکنی جدید امریکا - اسپوتنیک افغانستان
مسکو: روسیه به دنبال امریکا قصد خروج از پیمان "آسمان باز" را ندارد

این روزنامه می افزاید که خروج امریکا از پیمان "آسمان های باز" به واکنش احتمالی متحدین ایالات متحده روبرو خواهد شد، هر چند که ایالات متحده امریکا و روسیه پیش از این نیز یکدیگر را به نقض پیمان آسمان های باز متهم کرده بود.

این روزنامه افزود، که خروج امریکا از این پیمان بدین معناست که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا قصد ندارد که "پیمان استارت نو" یا پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه را که تا 2021 پایان می‌یابد، دیگر تمدید کند.

گفتنی‌ست که رئیس جمهور امریکا به دلیل این که روسیه تعهدات خود عمل نمی‌کند، روز پنج‌شنبه گذشته به همکاران بین المللی خود از انصراف این پیمان خبر داد.

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین 34 کشور جهان است که در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده می‌باشد. این معاهده جهت ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آن‌ها شود، ایجاد شده‌است. معاده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала