کارشناس اهداف واقعی ایجاد لابراتوارهای بیولوژیکی امریکا را به دور روسیه نام برد

© Sputnik / Alexey Maishev /  مراجعه به بانک تصاویر کارشناس اهداف واقعی ایجاد لابراتوارهای بیولوژیکی امریکا به دور روسیه نام برد
 کارشناس اهداف واقعی ایجاد لابراتوارهای بیولوژیکی امریکا به دور روسیه نام برد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در اوج پاندیمی COVID-19 که باعث تلف شدن بیش از نیم میلیون نفر در سراسر جهان گردیده، صدها لابراتوار بیولوژیکی امریکا در کشورهای مختلف که تحت پوشش مراکز تحقیقاتی بی ضرر که گویا آزمایش های علمی را به نفع امنیت بیولوژیکی انجام می دهند، خود را در مبارزه با کرونا ویروس به هیچ وجه تبارز نمی دهند.

الکسی موخین، مدیرکل مرکز اطلاعات سیاسی در صفحات نشریه"استدلال های هفته" اظهار میدارد، و این در حالیست که در ایالات متحده آمریکا اوضاع مربوط با افراد آلوده و فوت شده از COVID-19 به فاجعه به مقیاس ملی مبدل گشته است.

کارشناس یادآوری می کند که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، لابراتوارهای بیولوژیکی امریکا در قلمرو جمهوری های مستقل نو بطور منظم محسوس ایجاد می شوند. به این ترتیب، آنها در قلمرو اوکراین، گرجستان، تاجیکستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان و ملداوی بوجود آمدند. علاوه بر این، به گفته الكسی موخین، تعداد لابراتوارهای ایجاد شده در امتداد مرزهای روسیه، هر سال در حال افزایش است.

بحران کرونا در امریکا؛ ایالات متحده در ثبت واقعات فوتی ریکارد زد - اسپوتنیک افغانستان
بحران کرونا در امریکا؛ ایالات متحده در ثبت واقعات فوتی ریکارد زد

کارشناس افزود: "با چشم غیر مسلح، علاقمندی درجه یک حکومت ایالات متحده به تأمین بودجه چنین پروژه ها دیده می شود. به خصوص اگر آنها براساس طرح های محرم دانشمندان شوروی درباره ایجاد سلاح های بیولوژیکی فعالیت مینمایند."

موخین در ادامه گفت، در عین حال، نه تنها موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مرزهای روسیه این لابراتوارها را باهم متحد می کند. وی گفت: "آنها را برعلاوه این واقعیت باهم مربوط می سازد که فقط متخصصان امریکایی به همه تاسیسات و نتایج تحقیقات دسترسی دارند. محققان و پرسونل فنی محلی حتی به داخل محوطه هایی که در آنها تحقیقات مهم و مخفی انجام می شوند، دسترسی ندارند.

در اواسط ماه اپریل، تعدادی از نمایندگان اوکراین درخواست رسمی به ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ارسال کردند و از او خواستند تا وجود حداقل 15 لابراتوار بیولوژیکی را که توسط ایالات متحده در اوکراین تأمین می شود، تأیید کنند. سفارت ایالات متحده در کییف اطلاعات را انکار نکرد، اما درباره ماهیت صلح آمیز آزمایش های انجام شده از سال 2005 را اعلام کرد. به گفته کارشناس، شیوع بیماری های خطرناک در اوکراین ممکن منشای برعکس داشته باشد. در سال 2011 شیوع کولرا رخ داد که در نتیجه آن 33 نفر جان باختند. در سال 2014 - 800 نفر به کولرا آلوده شدند. در سال 2016 - 20 پرسنل نظامی بر اثر ویروس مشابه انفولانزا درگذشت و 364 نفر در بین غیرنظامیان کشته شدند. طی مدت 11 ماه سال 2019، به تعداد 5371 اوکراینی به سرخکان مبتلا شده اند که در میان آنها 2347 کودک نیز شامل بودند. برای مقایسه: در سال 2017، فقط 87 مورد، و در سال 2016 - 3 ثبت شده است.

چگونه ویروس آرایش سیاسی را در ایالات متحده کاملاً تغییر می دهد - اسپوتنیک افغانستان
چگونه ویروس آرایش سیاسی را در ایالات متحده کاملاً تغییر می دهد

مطابق قرارداد اضافی، ایالات متحده لابراتوارهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در اوکراین را که خطرناکترین ویروس های مانند سیاه زخم سایبیریا یا طاعون در آنها نگهداری میشدند، نوسازی می کند. با این حال ، براساس همان سند ، طرفین مجبور بودند از گسترش فن آوری ها، پاتوژن ها و دانش جلوگیری کنند و به طور جدی روی ایجاد آنها کار نکنند.

الکسی موخین می گوید:« آیا بهتر نبود که لابراتوارها را به طور کامل نابود می کردند یا تحقیقات خطرناک را در کشور خود انجام می دادند؟ اما برای واشنگتن بسیار راحت تر و ایمن تر این بود که آزمایشات را در خارج از کشور، در آنسوی اقیانوس در کشورهای دیگر انجام دهد، جایی که  در صورت اشتباه دانشمندان، "ویروس ساخته شده" شهروندان دولت دیگر را از بین ببرد."

افزایش ظرفیت های نظامی - بیولوژیکی در آسیای میانه و مرکزی نیز صورت می گیرد. به این ترتیب، در سال 2007 در ازبکستان اولین ریفرنس – لابراتوار واقع در تاشکند بوجود آمد. در سال 2013، دو لابراتوار دیگر - در اندیجان و فرغانه، و در سال 2016 - در اورگنچ (لابراتوار تشخیصی منطقه ای خورزم) ایجاد شدند. ساخت آنها توسط DTRA پرداخت شده است. علاوه بر این، ایالات متحده بودجه لازم را برای نوسازی لابراتوارهای تشخیصی تأمین می کند.

در سال 2008، ارمنستان به برنامه کاهش تهدیدات زیست شناختی DTRA (BTRP) پیوست و تا سال 2018، پیمانکاران امریکایی کل شبکه ای 12 لابراتوار بیولوژیکی را در آنجا ایجاد کردند که در حدود 50 میلیون دالر هزینه برای آن تخصیص دادند. سه لابراتوار از جمله آنها در ایروان - در مرکز کنترول و پیشگیری از بیماری ها، خدمات ایمنی مواد غذایی کشور و بیمارستان کلینیکی بیماری های عفونی نورک واقع شده و لابراتوارهای منطقه ای در ایجوان، گیومری، مارتونی و وانادور فعالیت می کنند. به گفته ویروس شناسان ، در نتیجه فعالیت های این لابراتوارها، وضعیت اپیدمیولوژیک در کشور به شدت وخیم شده است.

در سال 2005، جمهوری آذربایجان با وزارت دفاع ایالات متحده "درباره همکاری در زمینه فناوری ها و پاتوژن های مربوط با توسعه سلاح های بیولوژیکی و عدم انتشار اطلاعات در این زمینه" توافق نامه ای را امضا کرد. بنابراین، در سال 2013، یک ریفرنس - لابراتوار مرکزی در باکو، به ارزش حدود 170 میلیون دالر، در رشته تخصصی مطالعه میکروارگانیسم های بیماری زا در نمونه هایی منشأ انسانی و حیوانی ایجاد شد. علاوه بر این، در چارچوب همکاری با امریکایی ها، حدود 10 ایستگاه نظارت بیولوژیکی در مناطق مختلف آذربایجان اعمار و نوسازی شد.

اولتیماتوم ترامپ به سازمان جهانی بهداشت   - اسپوتنیک افغانستان
اولتیماتوم ترامپ به سازمان جهانی بهداشت

به گفته موخین، اکنون، در زمینه پاندیمی کرونا ویروس، سیاستمداران و کارشناسان آن کشورهایی که لابراتوارهای بیولوژیکی امریکا در آن قلمرو قرار دارند، از خود می پرسند: "چرا هیچ نتیجه ای از این شبکه لابراتوارها در مبارزه با COVID-19 وجود ندارد؟ چرا چنین شبکه وسیعی از تجهیزات طبی که به نفع حفاظت بیولوژیکی فعالیت می کند، هیچ کاری برای محافظت از شهروندان خود انجام نداده است؟ " پاسخ این سؤالات، به گفته الکسی موخین ، در سطح قرار دارد.

وی گفت: «هدف اصلی ایالات متحده چیزی دیگر است: محاصره روسیه نه تنها توسط نظامیان، بلکه همچنین با پایگاههای بیولوژیکی که در صورت تهدید نظامی احتمالی، امکان ضربه مرگبار سریع را با سلاح های بیولوژیکی غیرقابل پیش بینی و کشنده فراهم می سازد. موخین می گوید، و طور که می دانیم، ویروس جدید می تواند به سرعت و خیلی سریع گسترش یابد، و عواقب آن بر انسان حتی دکتران باتجربه را ترسانده است.  در عين حال، امكان پذير است كه امريكايي ها نه تنها سلاح هاي بيولوژيكي بلكه سلاح هاي نژادی ايجاد كنند كه فقط جهت نابودي روس ها و كل اقوام نژاد اسلاوي متوجه باشد. و اگر ایالات متحده به اصطلاح حق استفاده از نتایج حاصل از کار لابراتوارهای بیولوژیکی دارد، شاید، در شرایط تهدید فعلی COVID-19 آنها درباره امنیت ملت خود فکر کنند، و از اختراع شیوه های نابودی ملت های دیگر امتناع ورزند؟».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала