روسیه «هیولای خزر» دوران جنگ سرد را احیا می کند

© Photo / Central Hydrofoil Design Bureauروسیه «هیولای خزر» دوران جنگ سرد را احیا می کند
روسیه «هیولای خزر» دوران جنگ سرد را احیا می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چند سال پیش، شرکت روسی «رادار MMS» راجع به طراحی اکرانوپلان کثیرالاستفاده جدید «چایکا» اعلام داشت که می تواند برای حل طیف مختلف وظایف، بشمول حمل و نقل محموله ها و کشف استفاده شود. این اولین پروژه اکرانوپلان جدید طی چند سال گذشته نیست.

کالیب لارسون (Caleb Larson) در مطلب منتشره در نشریه The National Interest (امریکا) می نویسد، در ابتدا باید گفت که اکرانوپلان چیست؟ در اکرانوپلان از پدیده آیرودینامیکی به نام اثر صفحه استفاده می شود. اثر صفحه هنگام پرواز در ارتفاع بسیار کم رخ می دهد و جریان آزاد بین بال های طیاره و سطح است که «بالشت هوایی» را تشکیل می دهد. در ارتفاعات کم، مثلاً در ارتفاعات 3 تا 15 متر، هرگونه مقاومت در برابر بال ها، نسبت به ارتفاعات زیاد، کمتر است. در صورت مقاومت کمتر پیشرو، پرواز موئثرتر می شود - بسیاری اكرانوپلان ها معمولاً دارای بال های بسیار كوتاهی هستند، چون در ارتفاعات پایین آنها قوه صعودی ایجاد می كنند كه برای پرواز كافی است.

اكرانوپلان ها در دهه سال های 1980-1990 برای نیروی بحری اتحاد جماهیر شوروی ساخته شدند. شاید مشهورترین این طیارات اكرانوپلان / اکرانولیوت با سرعت بالا A-90  «Orlyonok» بود كه در بحیره سیاه و بحیره كسپین مستقر بود.

اکرانوپلان های روسی برای ایران - اسپوتنیک افغانستان
اکرانوپلان های روسی برای ایران

همانطور که پیشتر نوشتم، در اواخر دهه سال های 1980، اکرانوپلان بزرگتر از پروژه «لون» ساخته شد که باعث اضطراب جامعه اطلاعاتی ایالات متحده شد که نمی دانست ekranoplane Lun  چیست و آن را "هیولا کسپین" نامیدند. این اکرانوپلان غول پیکر با هشت موتور سنگین بزرگترین طیاره بود که از اواسط دهه سال های 1960 تا پایان دهه سال های 1980 وجود داشت.

چند سال پیش در توییتر، حساب کاربری مربوط با سفارت روسیه در افریقای جنوبی، پیامی، مبنی بر اینکه امسال روسیه شروع به ساخت یک اکرانوپلان جدید خواهد کرد، منتشر شد. معلوم شد که اکرانوپلان مورد بحث «چایکا-2» نامیده می شود. در وب سایت دفتر مرکزی طراحی به نام الكسییف گفته شده که اکرانوپلان «چایکا-2» برای حمل و نقل سریع مسافرین و كالا در مناطق ساحلی طراحی شده است. و قرار معلوم از این اکرانوپلان در سطوح پوشیده از برف و یخ نیز استفاده خواهد شد. شاید از برکت همین ویژگی مهم، اکرانوپلان «چایکا-2» برای روسیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

تعجب قطب شمال

در مقاله ای که توسط آژانس خبری دولتی روسیه TASS در سال 2018 منتشر شده، بطور کل گفته شده که چرا اکرانوپلان ها از اهمیت بالایی برخوردارند. طور که در مقاله گفته شده، از اکرانوپلان ها می توان برای محافظت مسیر بحری شمال استفاده کرد. آنها می توانند، این مناطق را تحت پوشش خود قرار دهند."

ولی با وجود این واقعیت که قطب شمال آشکارا برای روسیه به منطقه مهمتر تبدیل می شود، هنوز روشن نیست که پروژه ساخت این اکرانوپلان را تا چه حد میتوان جدی تلقی نمود. خواهیم دید که با "هیولاهای جدید خزر"چه اتفاق رخ خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала