آمریکا با گذشت 30 سال قصد یک آزمایش هسته‌ای را دارد

CC0 / Pixabay / آمریکا با گذشت 30 سال قصد یک آزمایش هسته‌ای را دارد
آمریکا با گذشت 30 سال قصد یک آزمایش هسته‌ای را دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده آمریکا با گذشت تقریباً 30 سال بار دیگر خواستار یک آزمایش هسته‌ای شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از The Washington Post دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در حال بررسی انجام یک آزمایش هسته‌ای است که از سال 1992 تاکنون بی‌سابقه خواهد بود.

 منابع نزدیک به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور در صحبت با این نشریه ابراز داشته‌اند که که این موضوع جمعه گذشته در نشست رهبران بالاترین ارگانهای امنیت ملی آمریکا مطرح شد.

این نشست پس از گزارش کاخ سفید در مورد آزمایش های هسته ای مخفی پنهان که گفته می شود از سوی روسیه و چین انجام شده اند منتشر شده، گرچه هیچ مدرکی ازاین آزمایش ارائه نشده است.

هشدار: تهدید فزاینده جنگ هسته‌ای هنوز موجود است - اسپوتنیک افغانستان
هشدار: تهدید فزاینده جنگ هسته‌ای هنوز موجود است

 منبع آگاه افزود که به نظر می‌رسد این تصمیم با این پیشفرض اتخاذ شده که روسیه و چین با آزمایشات مخفی هسته‌ای به امضای توافقی سه‌جانبه برای محدود کردن تسلیحات هسته‌ای رضایت می‌دهد.

 دولت ترامپ که از یک توافق مهم کنترل تسلیحات هسته‌ای با روسیه خارج شده و قصد خود را برای خروج از بسیاری از توافق‌های کنترل تسلیحاتی دیگر اعلام کرده، ابراز تمایل می‌کند که واشنگتن و مسکو وارد توافق جدیدی برای منع تسلیحات هسته‌ای شوند که چین را نیز شامل شود.

رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود خواستار مشارکت دادن چین در توافق کنترل تسلیحات واشنگتن و مسکو شد. اما چین که در چندین حوزه از جمله  اقتصاد و سیاست و در مسایل تجاری و مسایل مربوط به تایوان، هنگ‌کنگ و وضعیت مسلمانان اویغو در منطقه خودمختار سین‌کیانگ دچار تنش با واشنگتن است، اعلام کرده است که تمایلی برای پیوستن به چنین توافقی ندارد.

رابرت اوبراین ، دستیار رهبر امنیت ملی ایالات متحده ، گفت كه ایالات متحده مشتاقانه منتظر بحث جدی در مورد كاهش تسلیحات هسته ای با روسیه و چین است. وی یادآور شد: طرف آمریکایی از پیمان "ناکارآمد" درباره از بین بردن موشک های میان برد و برد کوتاه (پیمان INF )ارج شده است.

 دولت ترامپ به بهانه نقض «پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای دوربرد و میان برد» از سوی روسیه، از این پیمان خارج شد و مسکو نیز در پی این اقدام واشنگتن، توقف پایبندی خود به آن را اعلام کرد.

پیمان منع موشک‌های دوربرد و میان‌برد هسته‌ای (INF) مبنی بر منع خرید یا آزمایش موشک‌های زمینی با برد 500 تا 5500 کیلومتر در سال 1987 میان «رونالد ریگان» رئیس جمهوری وقت آمریکا و «میخائیل گورباچف» رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی (سابق) امضا شده بود.

شورای فدراتیو روسیه نیز سال گذشته پیش‌نویس طرح قانون مربوط به خروج این کشور از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) را با اتفاق آرا به تصویب رساند و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین نیز آن را تائید کرد.

در سال 1996 ، مجمع عمومی سازمان ملل پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای را به تصویب رساند. کشورهای امضا کننده بدون قید و شرط از آزمایش تسلیحات هسته ای در جو، فضای بیرونی و زیر آب  باید خودداری کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала