بحران کرونا؛ 40 درصد کارخانه‌ها افغانستان از فعالیت بازمانده اند

© Photo / فابریکه سمنت غوریبحران کرونا؛ 40 درصد کارخانه‌ها از فعالیت بازمانده اند
بحران کرونا؛ 40 درصد کارخانه‌ها از فعالیت بازمانده اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یافته های اتاق معادن و صنایع نشان می دهند که در جریان دو ماه به علت شیوع ویروس کرونا و توقف کار و بار در کشور، فعالیت 40درصد کارخانه‌ها در سراسری کشور متوقف شده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز،  مسوولان اتاق معادن و صنایع می‌گویند در این مدت بیشترین کارخانه‌ها در کشور به‌علت کمبود موادخام و نبود بازار برای فراورده‌ها از فعالیت بازمانده‌اند.

مشاور ترامپ: چین می تواند واکسن کرونا را از امریکا دزدی کند - اسپوتنیک افغانستان
مشاور ترامپ: چین می تواند واکسن کرونا را از امریکا دزدی کند

سحی احمد پیما، معاون اتاق صنایع و معادن گفت : " کمبود موادخام ما، نبود بازارها، مسدود شدن مارکیت‌ها و مشکلات دیگر که در کل وضعیت افغانستان در قرنطین به‌سر می‌برد؛ این‌ها همان وضعیت را به وجود آورد تا که در حدود ۴۰درصد یا ۵۰ در صد توقف فابریکات و ۳۰ درصد نیمه توقف و از دست دادن اکثر کارگرهای خود شدیم".

عبدالوکیل که مالک یک کارخانه در پارک صنعتی کابل است می گوید: " فابریکه تولیدی پیپ داریم . کارهای ساختمانی‌که بند باشد، ما سقوط می‌کنیم".

به گفته او، نزدیک به سه ماه می شود کاروبارش متوقف است، و مجبور است تمام کارمندان اش را بیرون کند. حمید گردیزی، کارخانه‌دار نیز گفت: "کارهایی‌ را که ما آغاز کردیم، بنابر همین مشکلات ناشی از بی امنیتی نتوانستیم به اتمام برسانیم".

گفتنی‌ست که حکومت افغانستان بارها از طرح یک برنامه برای حمایت از صنایع کشور خبر داده است، اما شماری از کارخانه داران می گویند که تاکنون از این برنامه خبری نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала