شک و تردید در مورد قطع رابطه گروه طالبان و القاعده در افغانستان

© Sputnikپسر من، اسامه: مادر رهبر «القاعده» برای اولین بار سخن گفته است
پسر من، اسامه: مادر رهبر «القاعده» برای اولین بار سخن گفته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قطع رابطه گروه طالبان با القاعده یکی از مهمترین بخش‌های توافقنامه دوحه بین آمریکا و طالبان بود، اما اکنون تردیدهای جدی در باره آینده این روابط بوجود آمده است.

به گزارش اسپوتنیک، پس از حملات تروریستی به بیمارستان و زایشگاهی در کابل، اداره امنیت ملی افغانستان از گسترش رابطه طالبان با دیگر گروه های تروریستی در این کشور خبر داد و گفت که این روابط در مقایسه با گذشته افزایش یافته است.

«احمدضیاء سراج» رییس اداره امنیت ملی افغانستان در ماه گذشته در کابل گفت که براساس اطلاعات آن‌ها روابط طالبان با گروه‌های تروریستی بین‌المللی نسبت به گذشته چند برابر افزایش یافته است.

به گفته وی، این گروه با القاعده، تحریک اسلامی ازبکستان، تحریک اسلامی ترکستان شرقی، لشکر طیبه و دیگر گروه‌های تروریستی رابطه برقرار کرده‌اند.

سراج تأکید کرد که طالبان در تلاش هستند تا از این گروه‌ها برای جنگ افغانستان بهره‌برداری کنند که نمونه‌های آن را در استان‌های هلمند، بدخشان، پکتیا و پکتیکای افغانستان شاهد بودیم.

به باور رییس امنیت ملی افغانستان، طالبان نه تنها توافقنامه صلح با آمریکا را در باره قطع رابطه با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی اجرایی نکرده‌اند، بلکه به این رابطه‌ها افزوده اند.

به گفته سراج هرچند هسته‌های رهبری گروه داعش در افغانستان از بین رفته و رهبران این گروه تکفیری بازداشت شده‌اند اما شبکه‌های کوچک داعش در شهرها با حمایت شبکه حقانی هنوز هم فعال هستند که از بین بردن آن‌ها به زمان نیاز دارد.

روزنامه آمریکایی «لانگ‌وار ژورنال» نیز در تازه‌ترین نوشته خود با اشاره به امضای توافقنامه آمریکا و طالبان گفته است، هیچ ضمانتی وجود ندارد که طالبان با القاعده قطع ارتباط کند.

این روزنامه طی گزارشی، شدت جنگ در افغانستان را بررسی و تأکید کرده است که هیچ نشانی از قطع روابط با این گروه‌ها مشاهده نمی شود.

لانگ‌وار ژورنال به گزارش سازمان ملل نیز اشاره کرده است که گفته بود، جنبش تحریک اسلامی ترکستان همراه با القاعده و برخی گروه‌های دیگر برای احیای امارت اسلامی می‌جنگند، این گروه ها یک هدف مشترک و روابط دوجانبه محکم با طالبان دارند.

«دیوید پترائوس» رییس سابق سیا نیز در مصاحبه‌ای با رسانه‌های غربی گفته است که هنوز هم بسیاری از گروه‌های تروریستی به ویژه القاعده و شبکه حقانی در خاک پاکستان پناهگاه‌های امن دارند.

وی با اشاره به مواضع بقایای القاعده، شبکه حقانی، جنبش اسلامی ازبکستان، طالبان پاکستانی و سایر گروه‌های تروریستی گفته است که به باور وی همه این گروه‌ها در مناطق قبایلی در غرب پاکستان و در بلوچستان پناهگاه‌های خود را دارند.

پترائوس تصریح کرده است: باوجود تلاش برای مهار کردن این گروه‌ها و فشار بر پاکستان، اما بطور واضح این تلاش‌ها برای فشار برپاکستان کافی نبوده است.

وی با استقبال از توافق سیاسی بین اشرف غنی و عبدالله گفته است، زمان آن رسیده تا افغان‌ها در برابر دشمنان تروریست خود و ضد بشریت متحد شوند.

«مسعود اندرابی» سرپرست وزارت کشور افغانستان هم در نخستین روز عید در دیدار نیروهای ویژه‌ پلیس کابل در حالی که آتش‌بس سه روزه عید برقرار بود، گفت که آماده انجام هر خواسته طالبان هستند.

وی افزود: اگر طالبان صلح کنند با آن‌ها صلح خواهند کرد اما اگر به جنگ ادامه دهند نیروهای افغان با آن‌ها خواهند جنگید.

پس از توقف چند هفته‌ای در آزاد کردن زندانیان طالبان و دولتی، روز گذشته پس از آتش‌بس در روزهای عیدسعیدفطر دولت افغانستان یک گروه صدنفره طالبان را آزاد و اعلام کرد که تا 19 روز دیگر هر روز یکصد زندانی طالبان را آزاد می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала