از یک ویروس جدید «آخرالزمانی» نامبرده شد

© AFP 2023 / Geoff Caddick از یک ویروس جدید «آخرالزمانی» نامبرده شد
از یک ویروس جدید «آخرالزمانی» نامبرده شد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک دانشمند امریکایی می‌گوید که جهان در معرض خطر ویروس جدید «آخرالزمانی» روبرو است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه دیل‌میل، مایکل گرگر دانشمند امریکایی اظهار داشت که جهان را یک ویروس جدید «آخرالزمانی» زئونوزها که از حیوان به انسان منتقل می‌شوند، در معرض خطر قرار داده است.

به گفته این امریکایی، حامل جدید ویروس (H5N1) مرغ معمولی است که گوشت آن در مقایس گسترده‌ای مصرف می‌شود. بدن انسان به دلیل شرایط غیر استریلی کارخانه و مواد کیمیاوی که در مرغ رشد می‌کند، در برابر ویروس حداکثر آسیب‌پذیر می‌شود.

چین زمان ورود واکسین ویروس کرونا به بازار را اعلام کرد  - اسپوتنیک افغانستان
چین زمان ورود واکسین ویروس کرونا به بازار را اعلام کرد

آقای گاگر همچنان یادآوری کرد که خفاش‌ها ناقل ویروس کرونا بودند، این ویروس از طریق مورچه‌خوار پولک‌دار به انسان منتقل شده است که گوشت آن در کشورهای آسیایی به عنوان یک گوشت خوشمزه شمرده می‌شود.

او گفت که در سال 1997 نوع جدیدی از آنفولانزای مرغی معروف به (H5N1)، ظاهر شد. مشخص شده است که اولین فرد آلوده پسری سه ساله در هنگ کنگ بود که دچار گلو درد و شکم درد بود و پس از آن به دلیل عارضه حاد تنفسی و نارسایی اندام تنفسی درگذشت.

به گفته وی، مهم است که برای جلوگیری از بروز یک بیماری همه گیری جدید، پرورش مرغ را نه در کارخانه‌های عظیم بلکه در شرایط خانگی و با تعداد کمتری از این نوع پرنده و در شرایط صحی‌تر، آغاز کنیم.

به گفته پروفسور مایکل اوسترولم، متخصص بیماری‌های عفونی، ویروس (H5N1) شبیه به «بوسه پسر عموی ویروس 1918» است و می‌تواند به تکرار بیماری همه‌گیر اسپانیا در قرن گذشته منجر شود. وی اظهار داشت: هر مرغ متولد شده و سر از تخم درآورده، یک ماشین جوجه کشی برای این ویروس است، بنابراین تنها راه باقی مانده کشتار جمعی پرندگان در چین است.

وی خاطر نشان کرد که بیماری سل و سرخکان از بزها، بیماری آبله از شترها، سیاه سرفه از خوک‌ها، تب حصبه از مرغ‌ها ظاهر شد. چنین بیمار‌ی‌ها از طریق گوشت حیوان آلوده به انسان منتقل می‌شود. به‌طور کلی این ویروس‌ها بی‌خطر هستند، اما می‌توانند سیستم ایمنی بدن انسان را تضعیف و حتی منجر به مرگ شوند.

در سال 1918 تا 1920 جهان از آنفولانزای اسپانیا جان سالم به‌در برد، که این بیماری جان 50 تا 100 میلیون نفر را گرفت. دانشمندان این بیماری همه‌گیر را یکی از بزرگ‌ترین بلایای تاریخ بشر می‌دانند. در آن زمان میزان مرگ و میر از سه تا 20 درصد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала