روسیه تصمیم جدید امریکا علیه ایران را محکوم کرد

© Sputnikروسیه تصمیم جدید امریکا علیه ایران را محکوم کرد
روسیه تصمیم جدید امریکا علیه ایران را محکوم کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که ظاهراً امریکایی‌هانمی‌دانند دیگر از چه‌طریق مانع از تحقق برجام شوند، ولی طرف‌های باقی‌مانده در توافق هسته‌ای به اجرای تعهداتش ادامه می‌دهند و اقدام جدید واشنگتن هم نمی‌تواند طرح‌های برجام را متوقف کند.

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرد که لغو معافیت‌ تحریم‌ها در رابطه با تأسیسات هسته‌ای ایران، از سوی امریکا اجرای طرح‌های بازسازی آنها را کند خواهد کرد، ولی نمی‌تواند باعث توقف آنها شود.

این دیپلمات روس عصر دیروز در کنفرانس مطبوعاتی در این باره گفت: «لازم است این اقدام جدید ایالات متحده و مضرات آن را مورد ارزیابی قرار داد. اگر واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، لغو معافیت‌های به‌اصطلاح "موج‌گیر" می‌تواند باعث کندی روند اجرای پروژه‌های مهم بازسازی تأسیسات هسته‌ای ایران که پایه و اساس توافقات سال 2015 را تشکیل می‌دهند، شود، ولی قادر نخواهد بود اجرای آنها را متوقف سازد».

وی  گفت مسلماً ما این اقدام امریکا را محکوم می‌کنیم. جامعه جهانی مدتهاست که با قاطعیت از واشنگتن خواسته است تا به انجام تعهدات خویش در چارچوب توافق هسته‌ای بازگردد، ولی به‌عوض، ما شاهد دشمنی پایدار نهادهای سیاسی امریکا با ایران هستیم.

زاخارووا یادآور شد: «اعمال فشارها بر ایران، گویای ناتوانی امریکا در حل‌وفصل مؤثر وظایف پیچیده در این رابطه است. چنین اقداماتی، در واقع به ادعاهای مقامات واشنگتن درباره داشتن موقعیت رهبری در جهان پایان می‌دهد و این مسئله حتی در جامعه غربی هم عقیده هم مشخص است».

پیش از این، روزنامه واشنگتن پست با استناد به منابع خبری خود در دولت امریکا و اسناد داخلی گزارش داد که ایالات متحده معافیت تحریمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را لغو می‌کند. طبق برنامه دولت امریکا، یک دوره 60 روزه برای لغو معافیت تحریم‌ها در خصوص طرح تجدید ساختار راکتور هسته‌ای در اراک ایران، اختصاص داده شده است.

این طرح می‌بایست به‌عنوان بخشی از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تحقق می‌یافت تا این رآکتور به‌گونه‌ای مورد استفاده مجدد قرار بگیرد که امکان استفاده از آن برای تولید پلوتونیوم نظامی وجود نداشته باشد. در ابتدا قرار بود ایالات متحده و چین در نوسازی رآکتور اراک نقش داشته باشند، ولی پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای در سال 2018، این برنامه به‌عهده بریتانیا و چین گذاشته شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала