سخنان معین وزارت صحت عامه درمورد داروی حکیم الکوزی

© Photo / MoPH facebookوزارت صحت: دیروز کلینیک حکیم الکوزی را بستیم اما امروز دوباره باز شد
وزارت صحت: دیروز کلینیک حکیم الکوزی را بستیم اما امروز دوباره باز شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معین وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که هزاران تن از مردم افغانستان به دروازه کلینیک حکیم الکوزی صف کشیده اند.

به گزارش اسپوتنیک، داکتر وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه جمهوری اسلامی افغانستان در مورد حکیم الکوزی که به گفته خودش واکسین کرونا ویروس را ساخته است، به رسانه‌ها وضاحت داد.

داکتر مجروح گفت: وزارت صحت عامه از هر ابتکار، همکاری، طرح و نظری که بتواند به نحوی ممد سلامت مردم در ابعاد مختلف و مخصوصا در مصیبت کرونا باشد، تقدیر می‌کند، تشکر می‌کند و تمام تسهیلات و حمایت لازم را فراهم می‌سازد. در کنار این رسالتی که وزارت صحت عامه در قبال صحت مردم افغانستان دارد، به هیچ فرد و نهادی که فعالیتی را روی دست می‌گیرد، محصول دوایی و غیردوایی را به مردم عرضه می‌کند که مورد تایید نهادهای معتبر ملی و بین‌المللی نباشد، اجازه فعالیت نمی‌دهد، این می‌تواند طبیب باشد، می‌تواند، حکیم و یا شفاخانه تخصصی باشد. در هیچ جای دنیا واکسین یک شبه در خانه اختراع و کشف نمی‌شود".

وی خاطر نشان ساخت که حتی در صورتی که داروی ساخته‌شده توسط حکیم الکوزی موثر هم باشد، نیاز است تا نهادها مربوط به وزارت صحت عامه افغانستان و از طریق وزارت صحت عامه افغانستان نهادهای بین‌المللی معتبر در این زمینه ابراز نظر کنند.

وی وعده سپرد که در صورتی که موثریت این مواد تایید شود، تمام تسهیلات لازم برای ثبت و راجستر و تولید انبوه و استفاده موثر آن انجام خواهد داد و در حمایت از این ابتکار کوتاهی صورت نخواهد گرفت.

وی باشندگان کابل را خطاب قرار داده گفت: "دنبال شایعات نروید، و کاری نکنید که ده روز بعد شفاخانه‌های ما پر از تعداد بیمارانی باشند که به دلیل نوشیدن یا شیره تریاک یا هر محصول دیگر اغفال شده باشند، و بعدش باز هم مصیب آن به دوش سکتور صحت افغانستان باشد".

معین وزارت صحت افزود: "وزارت صحت عامه اقدام کرد، هیئت را روان کرد، تصمیم بر مسدود ساختن این مرکز گرفتیم، متاسفانه امروز دوباره باز شده است. من بیشتر از آنکه حکیم را مقصر بدانم، من هزاران، صدها نه، هزاران هموطنی را که همین لحظه به دروازه آن کلینیک بدون تایید و جواز وزارت صحت عامه صف بسته اند و هیچ ثبوتی علمی از موثریت آن محصول وجود ندارد، آنها را بیشتر مقصر می‌دانم".

وی خاطر نشان ساخت که وزارت صحت عامه در هماهنگی با ارگان‌های امنیتی تلاش دارد تا هم مردم و هم حکیم را قانع بسازند تا تایید شدن موثریت این دارو منتظر بمانند.

پیش از این گزارش شده بود که اعتراض شماری از مردم کابل در برابر تصمیم وزارت صحت عامه مبنی بر متوقف ساختن فعالیت‌های کلینیک سبحان، باعث ایجاد ازدحام ترافیکی در نزدیکی این کلینیک شده‌است.

کلینیک سبحان مربوط به حکیم الکوزی می‌شود، فرد که ادعای ساخت واکسین کرونا را دارد.

گفته می‌شود که اعتراض کنندگان خواهان بازگشايى اين كلينيک و توزيع داروى ضد كرونا از سوى حكيم الكوزى هستند.

همچنان نظامیان براى تامين امنيت و پراکنده ساختن مردم در محل حضور دارند.

کلینیک سبحان روز گذشته پس از بازدید هیئت وزارت صحت عامه افغانستان و شورای طبی افغانستان، از سوى وزارت صحت عامه افغانستان بسته شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала