همگرایی طالبان با شیعیان افغانستان

© AP Photo / Pakistani Taliban handoutافراد مسلح طالبان
افراد مسلح طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی و نفوذ بین بخش‌های ناراضی ملیت‌ها در افغانستان به عنوان یک گروه فراگیر به دنبال بهبود روابط با شیعیان این کشور است.

اسپوتنیک به نقل ازتنسیم، نشریه «دیپلمات» با اشاره به اقدام طالبان مبنی بر انتصاب قوماندان جدیدش برای ولسوالی «بلخاب» از جمله شیعیان را بررسی کرد.

دیپلمات نوشت که پیش از این نیز موارد نادری از همکاری هزاره‌ها و طالبان و حضور شمار کمی از اعضای اقلیت مذهبی شیعه و قومی هزاره در صفوف طالبان گزارش شده بود.

رحمت الله نبیل - اسپوتنیک افغانستان
نبيل: ملا یعقوب فرزند ملا عمر رهبری تحريك طالبان را به دست گرفته است

نشریه جاپانی در ادامه خاطرنشان کرد که در سال 2012 نیز گزارش‌هایی از جنگیدن چند هزاره شیعه در کنار طالبان در «قره باغ» ولایت «غزنی» منتشر شده بود.

دیپلمات افزود که طالبان از انتصاب یک شیعه هزاره به عنوان قوماندان جدیدش برای ولسوالی بلخاب تلاش دارد که در ابتدا چهره خودش را بهبود ببخشد و پیش از مذاکرات بین‌الافغانی نیز خود را به عنوان یک گروه فراگیر معرفی کند تا از این طریق مشروعیت بین‌المللی‌اش را افزایش دهد.

دیپلمات دلیل دیگر طالبان برای این اقدام را نیز افزایش نفوذش میان بخش‌های ناراضی اقلیت‌های قومی افغانستان و در حین حال به چالش کشیدن مشروعیت شکننده دولت افغانستان دانست. همچنین این اقدام را تلاش برای مصالحه با شیعیان و اقلیت هزاره افغانستان دانست تا از این طریق پایگاه حمایتی‌اش را از پاکستان گسترش دهد و روابطش را، با وجود تفاوت‌های ایدئولوژیک، با دیگر کشورهای منطقه بویژه کشورهای شیعه مذهب نیز تقویت کند.

وزارت معادن و پترولیم: قرار داد طلای بدخشان و مس بلخاب لغو شد - اسپوتنیک افغانستان
وزارت معادن و پترولیم: قرار داد طلای بدخشان و مس بلخاب لغو شد

طالبان اخیراً در شبکه‌های اجتماعی یک فایل ویدئویی از مصاحبه با «مولوی مهدی مجاهد» قوماندان این گروه برای بلخاب منتشر کرد.

وی در این ویدئو درباره دلیل پیوستنش به طالبان گفت: «علت‌های متعددی دارد که به برادران امارت اسلامی ملحق شدم؛ به خاطر مخالفت با امریکا و یورش آنها به افغانستان بود که به این خاطر با برادران مجاهد، برای دفاع از آزادی خود ملحق شدیم.» 

مولوی عبدالسلام حنفی معاون دفتر سیاسی طالبان نیز پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود که طالبان بر 70 درصد از خاک افغانستان تسلط دارد و بسیاری از مردم اهل تشیع و اقوام هزاره در مناطق تحت کنترل طالبان در ولایت‌های هلمند،  قندهار، سرپل و سایر ولایت‌ها بدون هیچ مشکلی زندگی می‌کنند.

مولوی عبدالسلام حنفی تاکید کرده بود که این گروه مشکلی با شیعیان ندارد و برای آنها مشکلی در این مناطق ایجاد نکرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала