استعداد فکری چگونه بوجود می آید

© Flickr / Allan Ajifo استعداد فکری چگونه بوجود می آید
 استعداد فکری چگونه بوجود می آید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چرا بعضی از مردم باهوش تر از دیگران هستند؟ از زمان بسیار قدیم، دانشمندان در تلاشند، تا بفهمند که چه کاری باید انجام شود، تا سر به خوبی فکر کند. اما اکنون حداقل روشن شده است: لیست مؤلفه های متشکله استعداد نسبت به آنچه که فکر میشد، طویل تر است.

فرانک لویرویگ (Frank Luerweg) در مقاله در نشریه Spektrum (آلمان) می نویسد، در اکتوبر سال 2018، ونزل گریوس چیزی باورنکردنی برای میلیون ها بیننده نشان داد: دانشجویی از شهر کوچک آلمانی لستروت بیش از پنجاه بار پیهم با توپ فوتبال با سر خود بازی می کرد، حتی یک بار هم توپ نه افتاد و با دستان خود هم آن را نه گرفت. اما این که حضار برنامه تلویزیونی "افراد حیرت انگیز" روسیه او را با کف زدن ها تشویق کردند، نه تنها ثمره مهارت های ورزشی این مرد توضیح شده میتواند. واقعیت این است که او ضمن بازی با توپ، شماره 67 را به درجه پنجم بالا برد و در 60 ثانیه نتیجه ده رقمی کسب کرد.

 مغز انسان توانایی درک بیش از 11 بُعد را دارد - اسپوتنیک افغانستان
مغز انسان توانایی درک بیش از 11 بُعد را دارد

ونزل که حالا 17 ساله است، یک هدیه ریاضی منحصر به فرد دارد: او تعداد و عدد دوازده رقمی را بدون قلم، کاغذ یا سایر لوازم، تقسیم و استخراج می کند. در آخرین قهرمانی جهان در شمارش شفاهی، مقام سوم کسب کرد. همانطور که خودش می گوید، حل مشکلات بخصوص پیچیده ریاضی از 50 تا 60 دقیقه طول می کشد: برای مثال، وقتی او باید عدد بیست رقمی را به فاکتورهای اصلی تجزیه کند. چگونه او موفق می شود؟ احتمالاً نقش اصلی را در اینجا حافظه کوتاه مدت وی بازی می کند.

واضح است که مغز ونزل تا حدودی از ارگان تفکر همسالان معمولاً با استعداد تر است. حداقل در مورد اعداد. اما چرا برخی افراد توانایی های ذهنی بیشتری نسبت به سایرین دارند؟ این سوال قبلاً 150 سال پیش توسط محقق انگلیسی، فرانسیس گالتون (Francis Galton) مطرح شده بود. ولی او توجه خود را به این واقعیت جلب كرد كه غالباً اختلافات هوش با منشأ انسان ارتباط دارد. او در کار خود "نبوغ ارثی" (Hereditary Genius) نتیجه می گیرد که هوش انسان می تواند ارثی باشد.

مخلوط چند ماده ای

1. مغز در بعضی از افراد نسبت به سایرین بسیار مؤثرتر است. صاحبان آنها توانایی های فکری بزرگتر دارند. اما اینکه مبنای کلی عصب شناسی چیست، هنوز مشخص نشده است.

2. دانشمندان در حال یافتن ژنهای جدید و جدیدی هستند که به انکشاف استعداد عالی فکری مساعدت می کنند. بسیاری از آنها در سلولهای هرمی قشر مغز قرار دارند.

3. به هراندازه که فیبرهای سلولی در بخش های جانبی مغز طولانی تر و منشعب تر باشند، فرد به همان اندازه باهوش تر است. در سایر قسمت های مغز، تراکم کمتر نیرون ها تأثیر مفیدی بر هوش دارد.

همانطور که بعدا معلوم شد، این تیزس او درست بود - حداقل تا حدودی. روانشناسان امریکایی توماس بوچارد (Thomas Bouchard) و متیو مک گوی (Matthew McGue) بیش از 100 اثر تحقیقاتی منتشر شده درباره شباهت هوش در بین اعضای خانواده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. در برخی از آثار، دوگانگی ها بلافاصله پس از تولد از هم جدا شدند. با وجود این، در طول تست های هوش، آنها تقریباً نتایج مشابهی را نشان دادند. دوگانگی های که با هم بزرگ شدند، از نظر توانایی های ذهنی حتی بیشتر شبیه هم بودند. احتمالاً محیط نیز روی آنها تأثیر مهمی داشته است.

خطرناکترین غذاها برای مغز انسان - اسپوتنیک افغانستان
خطرناکترین غذاها برای مغز انسان

امروز دانشمندان بر این باورند که 50 تا 60 درصد اطلاعات به ارث برده میشوند. به عبارت دیگر، اختلاف ضریب هوش ( IQ) بین دو نفر در نیمی موارد با ساختار DNA دریافت شده از والدین آنها توضیح داده می شود.

استعداد فکری و ضریب IQ

کلمه استعدا یاهوش از کلمه لاتین « intellectus» گرفته شده است که می تواند به صورت "ادراک"، "درک"، "عقل" یا "ذهن" ترجمه شود. روانشناسان استعداد فکری را به مثابه توانایی های کلی عقلی و ذهنی توضیح می کنند که شامل صلاحیت های مختلفی: به طور مثال، توانایی حل مشکلات، درک ایده های پیچیده، تفکر انتزاعی و یادگیری از تجارب را در بر می گیرد.

هوش، به مثابه یک قاعده، فقط به یک موضوع، مثلاً ریاضیات، محدود نمی شود،. کسی که در یک رشته استعداد خوب دارد، غالباً در سایر عرصه ها تبارز می یابد. استعداد به واضحاً محدود به یک رشته نادر است. بنابراین، بسیاری از دانشمندان بر این باورند که یک عامل مشترک هوش، به اصطلاح عامل G وجود دارد.

به این ترتیب، "سر هوشمند" از اجزای زیادی تشکیل شده است و نسبت آنها می تواند متفاوت باشد. سلولهای هرمی نیز به عنوان پروسس کننده موثر و ماده سفید به عنوان یک سیستم ارتباطی سریع و حافظه با عملکرد خوبی نیز دارای اهمیت هستند. برعلاوه  این دوران مناسب خون در مغز، مصوونیت قوی، تبادل فعال انرژی فعال و غیره باید وجود داشته باشند. هرچه علم بیشتر درباره پدیده هوش آگاهی پیدا میکند، روشن تر می شود که نمی توان تنها با یک جزء یا حتی با یک ناحیه خاص مغز ارتباط داشته باشد.

اما اگر همه چیز باید بطور لازم عمل کند، مغز انسان قادر به انجام کارهای حیرت انگیز است. این را می توان در نمونه فیزیکدان هسته ای کوریای جنوبی، کیم اون یونگ، دید که با ضریب هوش - IQ  210 واحد، باهوش ترین فرد روی زمین محسوب می شود. او در هفت سالگی معادلات انتگرال پیچیده را در یک برنامه تلویزیونی جاپانی حل کرد. در هشت سالگی، او به ناسا در ایالات متحده دعوت شد، جایی که ده سال کار کرد.

درست است، خود کیم نسبت به اهمیت بیش از حد به ضریب هوش هشدار می دهد. وی در مقاله خود در سال 2010 در کوریا هرالد نوشت که افراد باهوش بسیار توانا نیستند. مانند ضبط های جهانی برای ورزشکاران، ضریب هوش بالا فقط یکی از مظاهر استعدادهای بشری است. "اگر طیف گسترده ای از هدایا وجود دارد، پس من فقط بخشی از آنها است."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала