کمیسیون حقوق بشر: مشارکت قربانیان جنگ در مذاکرات بین‌الافغانی ضروریست

© Photo / AIHRCکمیسیون حقوق بشر: مشارکت قربانیان جنگ در مذاکرات بین‌الافغانی ضروریست
کمیسیون حقوق بشر: مشارکت قربانیان جنگ در مذاکرات بین‌الافغانی ضروریست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواستار مشارکت و حضور قربانیان جنگ در مذاکرات صلح بین‌الافغانی شده، می‌گوید که طرف‌های مذاکره‌کننده زمینه‌ی اشتراک آنان را فراهم کنند.

به گزارش اسپوتنیک، کمیسیون حقوق بشر امروز (سه‌شنبه، 2جون) در اعلامیه‌ای خواستار اشتراک قربانیان جنگ، عامه‌ی مردم و کارشناسان در مذاکرات صلح شد و افزوده است که با استفاده از سنت کهن مشارکت و مشوره در افغانستان صورت گیرد.
در اعلامیه تأکید شده است: «این امر (حضور و اشتراک قربانیان جنگ و عامه‌ی مردم در مذاکرات بین‌الاافغانی) می‌تواند به افزایش میزان پشتیبانی مردم از مذاکرات و درک و حمایت از نتایج آن منجر شود.»
همچنان کمیسیون حقوق بشر افزوده است که مشارکت گسترده‌ی مردم در مذاکرات می‌تواند آگاهی و توجه طرف‌های درگیر را به همه‌ی کسانی که متحمل «درد و رنج» شده‌اند، نشان دهد و فرصت به‌روز دیدگاه‌های جدید را برای بهبود روند مذاکرات فراهم کند.


این کمیسیون به طرف‌های مذاکره‌کننده پیشنهاد کرده است که تعدادی از قربانیان جنگ را از سراسر کشور انتخاب کنند تا در مورد تجربه‌ی خود از منازعه و درگیری با طرفین به‌طور مستقیم بیان کنند. هدف از این اقدام برجسته‌کردن اهمیت موضوع قرباینان برای طرف‌ها و رساندن صدای قربانیان خوانده شده است.
اعلامیه تأکید کرده است که نیاز نیست این کمیته اطلاعات محرمانه را با کارشناسان به‌اشتراک بگذارند. کارشناسان اما می‌توانند «پیشنهاد‌ات مدون خود را به کمیته‌ی فرعی مذاکره‌کنندگان ارائه کنند و به پرسش‌های کمیته فرعی در مورد موضوعات خاص مندرج در دستورکار‌ مذاکرات پاسخ دهند».
در راه‌کار دومی کمیسیون مستقل حقوق بشر پیشنهاد شده است که یک کمیته فرعی متشکل از حکومت و گروه طالبان به شکل مشترک یا جداگانه با یک گروه از کارشناسان متشکل از فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی با فاصله زمانی دو یا سه هفته دیدار و پیشنهادهای مدون را از کارشناسان در مورد نظرات مردم دریافت کنند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر هم‌چنان در راه‌کار دیگری پیشنهاد کرده تا جامعه مدنی‌، نهادها و کارشناسان مستقل در مورد چالش‌های مربوط به صلح دیدگاه‌های‌شان را در میان بگذارند. در ادامه این راه‌کار گفته شده است که ممکن است طرف‌های مذاکره از کارشناسان بخواهند که در نشست علنی‌شان حضور یابند، پیشنهاد مشخص ارایه کنند یا هم به پرسش‌های مورد بحث طرف‌های مذاکره‌کننده پاسخ ارایه کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала