افسران سابق سیا ترامپ را با صدام حسین و قذافی مقایسه نمودند

© REUTERS / Carlos Barriaافسران سابق سیا ترامپ را با صدام حسین و قذافی مقایسه نمودند
افسران سابق سیا ترامپ را با صدام حسین و قذافی مقایسه نمودند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از افسران عالی‌رتبه اطلاعاتی فعلی و سابق ایالات متحده امریکا (سیا) از شباهت‌های موجود بین وقایع اعتراضی در این كشور و علائم افول دموکراسی که (آنها برای شناسایی چنین مواردی در سایر كشورها آموزش دیده ‌اند)، ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از واشنگتن پست، شماری از افسران عالی‌رتبه اطلاعاتی فعلی و سابق امریکا (سیا) رئیس‌جمهور ترامپ را با صدام حسین و معمر قذافی مقایسه نمودند.

میلر می‌نویسد: وقایع اخیر، جمعیت معترض و سرکوب معترضین، به صورت نگران کننده‌ای برای تحلیلگران سیا که عادت دارند فروپاشی جوامع در کشورهای خارجی را تماشا کنند، آشنا هستند. گیل هلت، تحلیلگر سابق سیا که مسوول پیگیری وقایع در چین و آسیای جنوب شرقی بوده است، گفت: من چنین خشونت‌هایی دیده‌ام. این همان کاری است که مستبدان انجام می‌دهند. این اتفاقی است که در کشورها قبل از سقوط رخ می‌دهد.

ترامپ ارتش را برای سرکوب معترضان در نیویورک فرا خواند  - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ ارتش را برای سرکوب معترضان در نیویورک فرا خواند

«مارک پلیمرپولوس»، که پیش از این رهبری عملیات سیا در اروپا و آسیا را بر عهده داشته است، در بین چندین مقام سابق سازمان سیا بود که به مراسم عکاسی ترامپ مقابل کلیسای سنت جان در واشنگتن دی‌سی پس از شلیک گلوله‌های لاستیکی و گاز اشک آور به سمت تظاهرکنندگان، واکنش نشان داد. پلیمرپولوس اظهار داشت: این مورد، چیزی را که سال‌ها در کشورهای جهان سوم درباره آن می‌نوشتم، به من یادآوری کرد. وی با اشاره به رهبران عراق، سوریه و لیبیا افزود: صدام حسین، بشار اسد و معمر قذافی، همه آنها این کار را کردند.

این روزنامه نگار می‌نویسد، تصوری که رئیس‌جمهور ترامپ ایجاد کرده است، توسط سایر اعضای دولت تشدید شده است.  مارک اسپر، وزیر دفاع ملی امریکا از فرمانداران خواسته است كه «بر میدان نبرد مسلط شوند» و معترضین را محاصره کنند، گویی شهرهای امریکا، منطقه جنگ خارجی است.

اعتراضاتی که پس از کشته شدن جورج فلوید و به ویژه پس از انتشار ویدیو نحوه مرگ او آغاز شد طی 6 روز گذشته دست کم در 75 شهر امریکا گسترش یافته است.

جورج فلوید 46 ساله دوشنبه هفته پیش جان باخت. در ویدیویی که از بازداشت او وجود دارد، جورج فلوید در حالی که به سختی نفس می‌کشد، به پولیس سفید پوستی که زانویش را روی گردن او گذاشته و فشار می‌دهد، می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم».

در همین حال در بیش از ده شهر بزرگ امریکا دوشنبه شب مقررات منع رفت و آمد اعمال شده است. منع رفت و آمد در واشنگتن دو روز دیگر تمدید شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала