بزرگ‌ترین آتشفشان جهان ناپدید می‌شود

© AFP 2023 / Mark Ralston بزرگ‌ترین آتشفشان جهان ناپدید می‌شود
بزرگ‌ترین آتشفشان جهان ناپدید می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه از محققان انجمن زمین شناسی امریکا دریافتند که نقاط داغ آبفشان گرم و دودخان یا فومرول در پارک ملی یلواستون امریکا به تدریج از بین می‌رود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله ژئولوژی، دانشمندان با تجزیه و تحلیل تاریخ ابر آتشفشان غول‌دهانه، نتیجه گرفتند که فرکانس آن (سوپر آتشفشان) به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

کشف شواهدی مبنی بر وجود آتشفشان فعال در مریخ - اسپوتنیک افغانستان
کشف شواهدی مبنی بر وجود آتشفشان در مریخ

کارشناسان رسوبات آتشفشانی باستانی، از جمله ترکیب کیمیاوی، مقناطیس سازی و نسبت رادیواکتیوها را برای همبستگی آنها با فوران های خاص تجزیه و تحلیل کردند. پس از تحلیل دانشمندان معلوم شد که  برخی از لای‌ها که گمان می‌رود در اثر فوران های کوچک به وجود آمده اند، در واقع مواد آتشفشانی از دو فوران فوق‌العادۀ ناشناخته حدود 9 و 8.7 میلیون سال پیش به وجود آمده است. آنها می‌گویند که آخرین فوران به نام (Grey's Landing) و بزرگ‌ترین رویداد فاجعه بار بود که 8.7 میلیون سال پیش رخ داده بود.

وقایع مکرر فوران فوق‌العاده در میوسن حدود 500 هزار سال یکبار تکرار می‌شد و در عصر کنونی 1.5 میلیون سال یکبار تکرار می‌شود. دانشمندان می‌گوید که فوران غول دهانه یلواستون بعد از 900 هزار سال رخ می‌دهد.

فوران «گریس لندینگ» عواقب وحشتناکی و همچنان تاثیرات برای منطقه و جهان داشت. سطح منطقه نیوجرسی زیر شیشه آتشفشانی داغ قرار گرفته بود. خاکستر فوران سراسر امریکا مدرن را در پوشش خود قرار داده بود و انتشار گازهای آتشفشانی در جو زمین پخش شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала